Kijk, ruik en proef-logo Albert Heijn moet voedselverspilling voorkomen
Duurzaamheid |
VerpakkingsManagement |
september 05, 2024
Albert Heijn voert maatregelen in om voedselverspilling verder te verminderen. Vanaf vandaag introduceert de supermarktketen als eerste in Nederland het "kijk, ruik en proef"-logo op verpakkingen van de eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk. Dit nieuwe logo helpt klanten bewust om te gaan met de houdbaarheid van hun producten en stimuleert hen om eerst zelf te beoordelen of een product nog goed is, in plaats van blindelings de houdbaarheidsdatum te volgen.
Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het voedsel verspild tijdens verschillende fasen van de voedselketen. Albert Heijn wil klanten meer bewust maken van houdbaarheidsdata en zet stappen om thuis verspilling te verminderen. Dit initiatief sluit aan bij de ambitie van Albert Heijn om tegen 2030 voedselverspilling met 50% te hebben teruggedrongen ten opzichte van 2016.
Kijk, ruik en proef
De introductie van het "kijk, ruik en proef"-logo is de eerste stap in een bredere bewustwordingscampagne. Het logo zal op termijn op meer eigenmerkproducten met een 'ten minste houdbaar tot'-datum verschijnen. Vanochtend overhandigde Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn, het eerste product met het nieuwe logo aan Toine Timmermans, directeur van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Deze samenwerking is onderdeel van Albert Heijns betrokkenheid bij de Coalitie Houdbaarheid, die zich richt op het verlengen van de levensduur van voedselproducten.
Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn overhandigt het eerste product met het nieuwe logo aan Toine Timmermans van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling
Dynamisch afprijzen
Naast het nieuwe logo breidt Albert Heijn ook het dynamisch afprijzen van producten verder uit. Dit systeem werd in 2022 geïntroduceerd voor verse producten en is nu ook beschikbaar voor houdbare producten. Dankzij elektronische schapkaarten kunnen klanten oplopende kortingen tot 70% zien op producten die tegen hun houdbaarheidsdatum aanzitten. Dit vermindert niet alleen verspilling, maar is ook voordelig voor de klant.