Ondanks negatieve impact SUP-wetgeving toont 40-jarig Haval visie met alternatief voor disposables

40-jarig Haval toont visie met alternatief voor disposables

Het waren roerige jaren voor Haval. Nederlands grootste producent van disposables moest het roer noodgedwongen omgooien door het verbod op eenmalige plastics. Dat kostte het bedrijf zo’n 25 tot 30 miljoen euro omzet. Maar ceo Erwin van Limpt toonde zich veerkrachtig en zette alle disposables om in herbruikbare varianten. 

Dat de overheid zich onbetrouwbaar toonde en plots kartonnen bekers wel weer toestond en ook nog besloot voorlopig niet te handhaven, vindt Erwin van Limpt onbegrijpelijk. Maar zijn ondernemerschap wint het van negativiteit.

Tekst gaat verder onder de foto.

Haval_VM6_24_Erwin_van_Limpt

Erwin van Limpt.

Van frietvorkje naar totaalpakket

Het verhaal van Haval begint in 1984 als de vader van Erwin van Limpt, Harry van Limpt, in zijn snackbar een klant heeft die net een spuitgietmachine heeft gekocht. Hij ziet de frietvorkjes en zegt: ‘Die moet je gewoon zelf gaan maken.’ Lang verhaal kort, de twee beginnen een productiebedrijf dat al snel uitbreidt naar bestek en bekers en uiteindelijk alles wat je kunt bedenken aan disposables. Het is dit jaar 40 jaar geleden dat het avontuur van Van Limpt senior begon; zijn zoon Erwin van Limpt zorgde als tweede generatie voor verdere groei. ‘De meeste disposables komen uit China. Wij zijn de enige in Nederland die zo breed produceert. Wie zaken met ons doet, koopt bij een Brabants familiebedrijf.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Haval_VM6_24_Circulware_disposables.2

De Circulware-producten van Haval zijn getest volgens de EN 12875-norm voor vaatwasbestendigheid.

Impact van SUP-verbod

Het ging Haval voor de wind en het bedrijf bleef groeien tot de SUP-regelgeving in beeld kwam en duidelijk werd dat de meeste plastic disposables verboden zouden worden. Ondernemer Erwin van Limpt reageerde proactief en begon onder de naam Circulware zijn complete assortiment om te zetten in herbruikbare varianten die de disposables vervangen. ‘Dit moet geen frustratieverhaal worden’, zegt hij. ‘Maar het is natuurlijk van de gekke dat je als ondernemer 25 tot 30 miljoen euro omzetverlies oploopt, vervolgens zo’n 5,5 miljoen investeert om je disposables herbruikbaar te maken, om er vervolgens achter te komen dat die overheid onbetrouwbaar is. Daarmee doel ik op het besluit om het handhaven uit te stellen en toch groen licht te geven voor kartonnen bekers waar minder dan 5% kunststof in is verwerkt en waarvan je weet dat ze niet gerecycled worden, maar waarschijnlijk allemaal verbrand.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Haval_VM6_24_Circulware_disposables.1

Erwin van Limpt: 'Met Circulware wil ik de keten sluiten, om écht circulair te werken.'

'Voor veel klanten nemen wij de gebruikte artikelen in om ze te reinigen'

Herbruikbare alternatieven

Met Circulware ontwikkelde Haval een compleet nieuw assortiment, dat de disposables vervangt door herbruikbare varianten. Het gaat om herbruikbare bekers, schalen, hamburgerbakjes, et cetera. Van Limpt legt uit wat zijn visie is. ‘Voor veel klanten nemen wij de gebruikte artikelen ook weer in om ze te reinigen en het liefst zou ik een systeem opzetten waarbij klanten geen eigenaar meer zijn, maar disposables afnemen en weer teruggeven voor reiniging. Dat is nog even toekomstmuziek.’ 
Maar bij veel grotere bedrijven levert Haval al de herbruikbare bekers en een partner haalt ze op en reinigt ze. ‘Ik merk dat men in Nederland graag eigenaar is van een beker en de eigen naam erop wil hebben. Dat maakt een generiek systeem wat lastiger. Maar we kunnen alles leveren wat klanten willen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Haval_VM6_24_herbruikbare_bekers

Haval levert herbruikbare bekers: een partner haalt ze op voor reiniging.

Vage PPWR

Van Limpt is blij dat het bedrijf jarenlang goed heeft gedraaid en de tegenvallers als gevolg van het verbod op eenmalige plastics kon opvangen en zelfs nog heeft kunnen investeren. Wel hikt hij tegen de onzekerheid van de PPWR aan. Als actief bestuurslid en commissielid bij onder meer NRK Verpakkingen, zit hij redelijk dicht op het vuur. Hij zag de veranderingen aankomen en besloot te investeren, niet wetende dat de overheid nog zou draaien. ‘Als je het leeswerk van de PPWR onder verschillende NRK-commissieleden verdeelt, blijven er veel vragen over, bijvoorbeeld over definities: wat is herbruikbaar? Iedereen interpreteert dat weer anders. Dan is het lastig anticiperen. Wij hebben bij Haval daarom de investeringen even stilgelegd.’ Hij vindt de regelgeving bovendien te veel in het nadeel van plastics. ‘Je zou PPWR de Plastic Packaging ­Waste Regulation kunnen noemen, het is veel in het nadeel van plastics geschreven. En je zou het over single-use products moeten hebben in plaats van over single-use plastics.’

Regeldruk

Van Limpt weet als geen ander dat ondernemers niet zitten te wachten op toenemende regeldruk. ‘Het is geen enkel probleem als we een andere richting op moeten, maar het moet wel consequent zijn. Als NRK hebben we 400 leden met bij elkaar €13 miljard omzet en zo’n 50.000 medewerkers. Maar dan nog vormen we slechts een derde van de totale markt in Nederland. Te klein dus om krachtig te lobbyen. Anderen doen dat beter, omdat ze beter georganiseerd zijn.’
Toch bekijkt Van Limpt het als ondernemer en zeuren ligt hem niet. ‘Serieuze bedrijven gaan door met deze regelgeving. Het is een kwestie van gewenning. We hebben een prachtige lijn Circulware opgezet. Ik denk alleen dat er een landelijk netwerk moet komen voor productreiniging als je echt anders wilt opereren. Wij geven onze afnemers ook een recyclegarantie en hebben onze producten getest volgens de norm EN 12875 voor vaatwasbestendigheid. Mijn droom is om met ketenpartners de hele keten te sluiten door overal de Circulware op te halen en te reinigen en zo echt circulair te werken.’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Haval.

Meer artikelen

recent new image
McDonald's vervangt...

Vier papieren flappen rond de hals van...

Lees meer
recent new image
Innovatie en duurzaamheid...

De Gouden Noot van organisator NVC...

Lees meer
recent new image
Faerch groeit naar 60.000...

De Deense verpakkingsproducent Faerch...

Lees meer
recent new image
Verleiden naar...

In de huidige samenleving is...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox