De Nederlandse start-up Baya Baya lanceert een oplossing voor plastic wegwerpfles in badkamer

Start-up lanceert oplossing voor plastic wegwerpfles in badkamer

Baya Baya heeft haar eerste innovatie in de strijd tegen onnodig wegwerpplastic in de badkamer gepresenteerd. Een vegan body wash in poedervorm met hervulbare aluminium fles. Met dit nieuwe doucheproduct vermindert het ondernemersduo Dirk Taselaar en Leon Daggenvoorde overbodig plastic afval en CO2-uitstoot.

10 plastic wegwerpflessen per jaar

Per persoon gooien Nederlanders al gauw tien plastic wegwerpflessen per jaar weg na gebruik in de badkamer. Leon Daggenvoorde: ‘Het onnodig weggooien van plastic is helaas niet het enige probleem. Doucheproducten bestaan namelijk tot wel 90% uit water. Dit water wordt nu van de producent, via winkelketens naar de consument vervoerd. Ook dit is nutteloos, want hetzelfde water komt bij de consument thuis uit de kraan. Deze twee problemen vormen de basis voor ons om Baya Baya te starten.'

Baya Baya oprichters (Leon & Dirk)

V.l.n.r. Leon Daggenvoorde en Dirk Taselaar, oprichters van Baya Baya.

'Zo combineren we het beste van twee werelden: duurzaamheid én ervaring'

Duurzame oplossingen

Met Baya Baya focussen de oprichters zich op duurzame oplossingen waarbij de consument naar eigen zeggen niet hoeft in te leveren op kwaliteit.Baya Baya productfoto 4 ‘Op de markt zijn er momenteel meerdere duurzame initiatieven, maar deze gaan in veel gevallen gepaard met het inleveren op ervaring. Dat is zonde, want consumenten zijn vaak niet bereid om een stap terug te doen. Voor ons is het erg belangrijk om er voor te zorgen dat consumenten dezelfde ervaring onder de douche behouden. Pas dan gaan we de grote groep activeren om hun gedrag te veranderen. Dit doen we door de consument de mogelijkheid te geven de body wash thuis te mixen met water uit de kraan. Zo combineren we het beste van twee werelden: duurzaamheid én ervaring. Sterker nog, de consument gaat erop vooruit. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook op kwaliteit, douche-ervaring en design’, aldus Dirk Taselaar. 

Fietskoerier en graskarton

De ondernemers willen het badkamerconcept bewust naar een hoger niveau tillen, van productie tot gebruik. Hierbij houden ze rekening met zowel de ingrediënten van de body wash, als de materiaalkeuze van de hervulbare fles.Baya Baya productfoto 8
Leon Daggenvoorde: ‘Aangezien wij het consumentengedrag in de badkamer willen veranderen, hebben we naast de genoemde duurzame voordelen tijdens gebruik, ook in het bredere proces aan alles gedacht. Zo worden bijvoorbeeld de microplasticvrije body wash poeders per fietskoerier bezorgd en zijn onze producten verpakt in vriendelijk graskarton. Verder hebben we bewust voor een aluminium fles gekozen, omdat aluminium oneindig gerecycled kan worden. Zo verduurzamen we de gehele transportketen, van productieproces, tot vervoer tot gebruik.'

Meer artikelen

recent new image
Walkers Chocolates...

Walkers Chocolates stapt over op een...

Lees meer
recent new image
Eenvoudig navullen en...

Op het ECPA-congres voor co-packers in...

Lees meer
recent new image
Cabka: duurzame...

Duurzaamheid speelt een steeds grotere...

Lees meer
recent new image
‘Drankenkartons populair,...

Volgens marktonderzoeksbureau Ruigrok...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox