Duurzaamheid |
VerpakkingsManagement |
december 06, 2021
Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van 9 miljoen euro op. Hiermee kan het bedrijf, na haar eerste internationale stap naar België, ook gaan uitbreiding naar andere West-Europese landen. Verder gaat Pieter Pot een nieuwe pot ontwikkelen (lichter van materiaal, duurzamer, gebruiksvriendelijker, geoptimaliseerd voor logistiek), een wasstraat ontwikkelen voor circulaire verpakkingen en het aandeel 100 procent circulaire verpakkingsketen vergroten. Het streven is om in 2023 break even te draaien.
Investeerders
Met behulp van herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten wil de snelgroeiende start-up boodschappen doen 100 procent circulair maken. Het jonge bedrijf is vastberaden de retailwereld voorgoed te veranderen. Met de investering – afkomstig van impactinvesteerders ETF Partners, SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund – kan Pieter Pot zijn impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Een maand geleden introduceerden ze het concept reeds in België.
70.000 Nederlanders
‘Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20 procent van onze totale afvalbijdrage’, zegt Jouri Schoemaker (31) die samen met Martijn Bijmolt (29) het bedrijf startte. ‘We openen er gemiddeld 7 per persoon per dag in Nederland. Daar moeten we vanaf.’ Dat het animo voor verpakkingsvrij winkelen groot is onder de consument blijkt uit de cijfers. Pieter Pot telt ondertussen 70.000 Nederlandse Potters – zoals het bedrijf leden noemt – 10.000 Vlaamse Potters en nog eens 30.000 Potters in spé. En het verpakkingsvrije concept bleef niet alleen onopgemerkt bij de bewuste consument: deze week leggen verschillende impact investeerders samen 9 miljoen euro neer om Pieter Pot verder op stoom te helpen.
Van startup naar serieuze speler in de retailmarkt
De Katendrechtse zolderkamer waar alles in 2019 begon is lang en breed verruild voor een 3000 vierkante meter groot magazijn en met een eerste internationale stap naar België is Pieter Pot zijn startup fase ontstegen. Naast een verdere groei in Nederland, willen de Rotterdamse ondernemers met de binnengehaalde investering het assortiment uitbreiden en in 2022 de stap naar andere West-Europese landen maken. Schoemaker: ‘Bij een circulaire bezorgservice als de onze, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn in verband met het ophalen van de lege verpakkingen en we ook schoonmaken van verpakkingen op ons nemen, is de schaal waarop je opereert van groot belang bij het financieel gezond worden. Tegelijkertijd moeten we ook in de bestaande markt de consument blijven verleiden met de duurzame optie. Deze is nog te vaak tijd- en geldrovend en Pieter Pot bewijst dat dat niet zo hoeft te zijn,’ zegt Schoemaker. Potters krijgen hun boodschappen thuis geleverd in glazen potten en alle producten worden aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de traditionele supermarkt.
Eigen pot
Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1.000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden. Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn. Althans, nog niet. Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen.
Verpakkingsvrij het nieuwe mainstream
Het doel van Pieter Pot is te laten zien dat het kan: circulaire verpakkingen én een rendabele business case. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. Schoemaker: ‘Wij willen met onze strategie de retailmarkt opschudden. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien en dat is precies wat we willen.’