Hoewel de herziene Packaging & Packaging Waste Directive iets vertraging oploopt, is duidelijk wat de nieuwe regels gaan worden en die gaan impact hebben. Voor commercieel directeur Ronald de Wildt van de Jong Verpakking is het duidelijk dat de sector alert moet zijn en als bestuurslid van Papier Recycling Nederland (PRN) is hij goed geïnformeerd over dit dossier. Preventie en hergebruik zijn belangrijke speerpunten en daarna pas recycling, juist het sterke punt van papier- en karton. ‘Die Europese regelgeving vertaalt zich naar wetgeving in de lidstaten en we zien al verandering. De percentages voor het hergebruik van verpakkingen hebben uiteraard onze aandacht, want voor karton moet dat wel in de juiste context worden geplaatst. Wij focussen erop dat het materiaal kan worden hergebruikt, dus de vezel.’
Ronald de Wildt
Hergebruik van vezels
Duurzaamheid is altijd belangrijk geweest voor De Jong, legt Raymond Segers uit. ‘Uiteraard is ook recycling en hergebruik heel belangrijk. Maar wij zitten in een sector waar veel klanten uit hygiëneoverwegingen een kartonnen doos niet kunnen hergebruiken, zoals bijvoorbeeld de tomatenkwekers, die zich geen schimmels en andere vervuiling kunnen veroorloven. Als hergebruik van een kartonnen verpakking voor food onhygiënisch is, is hergebruik van vezels de enige juiste weg.’
Fit to purpose
‘Juist om die reden is de lobby via Fefco in Brussel zo belangrijk’, vult De Wildt aan. ‘We willen aantonen dat een recyclebare eenmalige verpakking in bepaalde markten, waar hygiëne een rol speelt, een duurzame oplossing is naast hergebruik. Wat nu vooral belangrijk is, is lightweighting, het verlagen van het materiaalgewicht, want dat is pure preventie en de top van de Ladder van Lansink. Dat betekent dus dat innovatie van levensbelang is. De verpakkingen die hier de deur uitgaan, moeten zoveel mogelijk fit to purpose zijn, want lucht verpakken is niet duurzaam.’
Raymond Segers
Wat Segers en De Wildt merken, is dat niet iedereen evenveel weet van verpakkingen. Het aantal bezorgverpakkingen is exponentieel gegroeid. De Wildt: ‘Men gebruikt de beschikbare verpakking en dat hoeft niet altijd de beste te zijn, bijvoorbeeld een te grote verpakking. Wij praten daarom heel veel met klanten over de keuze van de juiste verpakking. Wij willen onze klanten helpen om een goede duurzaamheidsvisie neer te leggen bij hún klanten.’
Besef komt laat
De nieuwe Europese regelgeving heeft namelijk tot gevolg dat er strengere eisen komen die op ieder bedrijf impact zullen hebben. ‘Het lijkt of veel bedrijven het niet beseffen’, zegt De Wildt. ‘Er is een groep klanten die heel actief is en van die groep krijgen we veel vragen over hoe wij bezig zijn met duurzaamheid en wat onze verwachtingen zijn. Maar er is ook een groep voor wie de verpakking de sluitpost is. Juist met die groep willen we graag blijvend het gesprek aangaan. Met beide groepen klanten hebben we dus intensiever contacten dan voorheen.’