De Limburgse verpakkingsproducent Dings Kartonnage heeft een kartonnen bezorgverpakking voor gebak ontwikkeld voor een keten van bezorgrestaurants.
Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?
Restaurants zijn door de geldende coronamatregelen maaltijden gaan bezorgen of laten afhalen. Een keten van bezorgrestaurants hebben Dings Kartonnage benaderd voor het ontwerpen van een duurzame verpakking voor gebak.
“Passende” verpakking
De verpakkingsfabrikant in Tegelen creëerde een kartonnen driehoeksverpakking op maat gemaakt voor bijvoorbeeld cheesecake. De verpakking is door de gevouwen en verlijmde uitvoering eenvoudig en snel op te zetten en te vullen. De binnenkant is voorzien van een vetwerende bio-coating en gedrukt met C2C-gecertificeerde bio-inkten. Deze inkten zijn composteerbaar, aldus de fabrikant.
Duurzaamheid Dings
Duurzaamheid is een leidend thema bij Dings Kartonnage.
‘We profileren ons al sinds 2015 met de ambitie het duurzaamste kartonnagebedrijf van Nederland te (willen) zijn. Onze medewerkers zijn in een aantal projectgroepen de afgelopen 5 jaar aan de slag gegaan met het opwekken en besparen van energie. We hebben nu ruim 500 zonnepanelen en bijna overal ledverlichting. Ook het gebruik van chemicaliën in het drukproces is gestopt en drukken onder andere met composteerbare bio-inkten. Ons restafval hebben we drastisch weten terug te dringen en onze CO2-voetafdruk in kaart gebracht’, licht directeur Cas Dings toe.
‘Ook bij het ontwerpen van een nieuwe verpakking wordt rekening gehouden met duurzaamheid en recycling. Dit betekent dus zoveel mogelijk inzet van mono-materialen, geen gebruik van kunststoffen en het streven naar kartonreductie door lager gramgewicht, etc.’, vervolgt Dings.
Invloed Covid-19
Er is sinds de pandemie een enorme toename in e-commerce- en bezorgverpakkingen. Naast producent van kartonnen verpakkingen is het bedrijf ook actief als bierviltjesproducent.
Op de vraag of en op welke manier Covid-19 invloed heeft op het bedrijf, zegt Dings: ‘Wij merken ook dat er meer vraag is naar verpakkingen in de bezorgsector en spelen daar uiteraard op in. Maar het virus heeft er ook voor gezorgd dat we te maken hebben met afname van bepaalde producten en verpakkingen.’
‘Door de sluiting van de horeca in met name Nederland, België en Duitsland is de vraag naar bierviltjes vrijwel volledig weggevallen. Als brouwerijen geen bier aan de horeca kunnen leveren, hebben ze ook geen bierviltjes nodig. We produceren echter ook kartonnen bierverpakkingen, zoals sixpacks, draagbaskets en geschenkverpakkingen. Door de sluiting van de horeca wordt er nu meer bier via de retail verkocht en daardoor stijgt de vraag naar consumentenverpakkingen’, stelt Dings.