Verpakkingen |
VerpakkingsManagement |
september 07, 2022
Nederlanders spoelen per huishouden dagelijks zo’n 120 liter afvalwater het riool in.
Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, dat verantwoordelijk is voor het waterbeheer in Noord-Holland, wilde laten zien dat ze het afvalwater weer omzet in hoogwaardig, gezuiverd water. Het is zelfs schoon genoeg om parfum van te maken; een Eau de Toilet! Om dat te bewijzen en onder de aandacht te brengen, sloegen ze de handen ineen met designbureau Today die de verpakking ontwierp.
Een Eau de Toilet van gezuiverd rioolwater
Een Eau de Toilet van gezuiverd rioolwater vertelt op een originele manier hoe waardevol het rioolwater in Nederland is’, meent Wouter Friso van designbureau Today. ‘Het is een mooie manier om mensen te laten stilstaan bij de reis die afvalwater aflegt. Een circulair verhaal dat laat zien welke stappen er nodig zijn om van iets “vies” een luxueus eindproduct te maken.
‘Het is een mooie manier om mensen te laten stilstaan bij de reis die afvalwater aflegt’
Waterzuivering op hoog niveau
Dat maakt ze bewust van het hoogwaardige niveau van waterzuivering in Nederland.’ Natuurproduct De Eau de Toilet is een 100% natuurlijk product, gemaakt van gezuiverd rioolwater en ontwikkeld in samenwerking met een parfumeur.
Planten die langs de oevers groeien (waaronder rode klaver, kamille en grassoorten) bepalen het geurpalet. Dit geurwater bestaat uit geconcentreerde mixen van natuurlijke oliën en extracten. Door de mineralen en de microbiologische verontreinigingen uit het gezuiverde rioolwater te halen, is het geschikt om er Eau de Toilet van te maken.
Bekijk ook deze video over 'Eau de Toilet"
Verpakkingsdesign van Design bureau Today
Het verpakkingsdesign van Today, dat onlangs een zilveren Indigo Design Award won, benadrukt de verstuiver van het parfum: een mooie combinatie tussen typografie en illustratie van nevel, dat in het wit op het karton gezeefdrukt is. Het betreft een karton afkomstig van duurzaam bosbeheer (FSC). Een illustrator verzorgde het artwork.
Printmanagement door Platform P
Printmanagementbureau Platform P coördineerde de ontwikkeling van het interieur, de sleeve en het drukwerk. Voordat het de pers op ging heeft Platform P dummy’s ontwikkeld om de sleeve en doos-interieur te testen. Belangrijk uitgangspunt hierbij was of de flacon gevuld met Eau de Toilet wel goed zichtbaar zou zijn en makkelijk uit de verpakking kon, maar ook solide vastzat.
Zeefdruk en offset
‘Na diverse voorstellen hebben we uiteindelijk voor deze oplossing gekozen. Een sleeve met doosje met daarin een interieur’, vertelt Friso van Today. ‘De sleeve is gemaakt van FSC 290 grams muskat brown bedrukt in twee druktechnieken. De witte uiting is in zeefdruk wegens transparantie van normale offset inkten en de zwarte tekst is in offset gedrukt. Het doosje en interieur is gemaakt van 350 grams tweezijdig sulfaatkarton, ook FSC gecertificeerd en full colour bedrukt in offset.
Geschenk
De Eau de Toilet was het eindejaarsgeschenk voor de 800 medewerkers van het Hoogheemraadschap in 2021. Deze zomer zal het product worden gepresenteerd tijdens een open dag van het Hoogheemraadschap (in een oplage van 5.000 stuks). Dan maakt ook de pers en het grotere publiek kennis met het Noord-Hollandse geurwater. Daarnaast zet het Hoogheemraadschap het in op events, als (educatieve) give away.