‘We wilden graag een herkenbaar Tony’s product maken’, vertelt creative director Arjen Klinkenberg. ‘Dat betekent dat het moet voldoen aan de Tony’s stijlkenmerken: een groot leidend logotype en duidelijke, contrasterende kleuren.’
‘De contrasterend gekleurde cirkels passen bij de vorm van het product en creëren een spotlight waardoor de verpakking er echt uitspringt. Daarnaast wilden we ook graag een verwijzing naar onze missie, daarom zie je op alle verpakkingen ‘Lil’Bits big impact’ staan.’
‘Overigens, de packshots die we gebruiken op de voorkant zijn echt. We plaatsen geen perfect geshopte bits op het zakje maar ongelijk verdeeld, met scheurtjes en breukjes, het zit er allemaal in.’
creative director Arjen Klinkenberg
Drielaagse verpakking
De nieuwe verpakkingen bestaan uit drie materiaallagen die zorgen voor een goede bescherming van het product. Hierdoor zijn de Lil’bits 12 maanden houdbaar en hoeft het product dus minder snel weg gegooid te worden.
De eerste laag is van papier en daar staat het drukwerk op. De tweede laag is van aluminium folie en die blokkeert het licht, net als bij de Tony-repen. De derde laag is een bioseal.
‘De bioseal is vooral gemaakt van de biobased grondstoffen melkzuur en zetmeel’, vertelt Klinkenberg. ‘Maar ook andere (niet bio based) grondstoffen zijn nodig om er een materiaal van te maken dat dezelfde eigenschappen heeft als plastic, om het product zo lang mogelijk goed te houden. Ondanks dat de derde laag een bio-afbreekbare laag is, is de verpakking nu nog niet composteerbaar. We kijken er naar om zo snel mogelijk over te kunnen stappen naar een duurzamer en recyclebaar materiaal zonder dat we afbreuk doen aan onze productkwaliteit gedurende de gehele houdbaarheid.’
Eerlijke prijs voor cacao
Tony’s zegt de eerste aanbieder te zijn die in de ‘bite size markt’ hun boeren een eerlijke prijs betaalt voor hun cacao. ‘Met Lil’Bits op het schap geven we de consument dus een eerlijk alternatief en we laten de concurrentie zien dat het mogelijk is om een bite size product te maken dat gemaakt is van eerlijke cacao. Die twee dingen passen in onze missie naar een eerlijke cacao-industrie. Onze Lil’Bits hebben een flinke laag chocolade, net zoals al onze repen ook big en chunky zijn. Meer Tony’s cacao betekent meer eerlijke bonen, en meer eerlijke bonen is meer impact. We hopen dat onze chocollega’s ook snel overstappen op eerlijke cacao, en we nodigen ze uit om het volgens onze Tony’s Open Chain in te kopen. Kortom, je hebt ballen nodig om chocolade 100% slaafvrij te maken.’