Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design: The Colour Truth transformeert verpakkingsdesign

The Colour Truth transformeert verpakkingsdesign

Hoe zorg je ervoor dat je verpakkingsontwerp niet alleen opvalt in het schap, maar ook effectief met kleur inspeelt op de emotionele en functionele behoeften van de consument? Voor marketeers en verpakkingsdesigners ligt het antwoord in The Colour Truth (TCT), een innovatief systeem dat tientallen jaren van wetenschap en creativiteit samenbrengt. ‘Dit systeem geeft innovatieve merk- en designinzichten en voorspelbare resultaten’, zegt Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design en Gold Partner van deze kleurenmethodiek.

 

The Colour Truth (TCT) is veel meer dan een kleurensysteem. Kleurkeuzes in verpakkingsdesign werden traditioneel vooral gebaseerd op intuïtie, esthetiek en enigszins beperkte psychologische inzichten. Hoewel die aanpak vaak goede resultaten opleverde, ontbrak het aan consistentie en meetbaarheid. Met The Colour Truth is dat verleden tijd. Dit nieuwe systeem combineert kleurwetenschap, big data en AI om diepere inzichten te bieden in de impact van kleur op consumenten.
‘Traditionele methodes waren meer subjectief en tijdrovend’, zegt Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design. ‘Met dit systeem kun je sneller, gerichter en met meer zekerheid werken, waar ook ter wereld. Het maakt kleurkeuzes  voorspelbaar en betrouwbaar, zowel voor lokale markten als internationaal.’ Die objectivering van keuzes is belangrijk, want juiste keuzes vormen vaak een struikelblok in creatieve processen. ‘Kleurkeuzes worden nu minder gedreven door persoonlijke  voorkeuren, maar meer door wetenschappelijke data. Dat maakt discussies met opdrachtgevers veel constructiever.’

Tekst gaat verder onder de foto.

TheColourTruth_VM1_25_RikKeessen_MountainDesign

Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design.

Colour Passport

Centraal in het systeem staat het Colour Passport System, een database met duizenden wetenschappelijk gevalideerde kleuren. ‘In het systeem zitten meer dan 1,6 miljoen (!) datapunten.
Daarbij zijn bijvoorbeeld wereldwijde culturele verschillen, consumentenstijlgroepen en geografische kleurdimensies meegenomen. Jaarlijks wordt het systeem ook gevoed met diverse consumententrends’, legt Keessen uit.
Het proces begint met het definiëren van de visuele identiteit van een merk of product. Die informatie wordt ingevoerd in de software. Daarmee kun je direct een kleurenpalet samenstellen dat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook meetbaar effectief.’ Vervolgens kunnen designers concepten ontwikkelen en valideren binnen dezelfde tool. Het systeem onderscheidt zich vooral door de schaalbaarheid en precisie. ‘Of je nu een verpakking ontwikkelt voor een nichemarkt of een internationaal merk: dit systeem houdt rekening met alle relevante kleurparameters’, zegt Keessen. ‘Lichtinval, culturele nuances en zelfs hoe kleuren aanvoelen bij fysiek contact, alles wordt meegenomen in de analyse.’

'Met dit systeem kun je in weken al een goed onderbouwd visueel concept valideren'

Gamechanger

Hoewel de basis wetenschappelijk is, is The Colour Truth pragmatisch in gebruik. Designers en marketeers kunnen het systeem eenvoudig inzetten als een soort samenwerkingstool in de cloud. ‘Het bespaart enorm veel tijd’, benadrukt Keessen. ‘Waar je normaal maanden bezig bent met onderzoek en testen, kun je nu in weken al een goed onderbouwd visueel concept valideren. Zeker als je internationaal moet werken is de tijdwinst aanzienlijk.’
Dat maakt het systeem zeer interessant voor internationale merken. ‘Voor bedrijven met een groot aantal markten is dit een gamechanger’, zegt Keessen. ‘In plaats van onderzoek te  doen in vijf of zes landen, kun je met dit systeem direct voorspellen wat werkt in bijvoorbeeld Zuid-Europa versus Noord-Amerika.’

Succesvolle cases

Het succes van The Colour Truth blijkt ook uit meerdere cases waarin het al istoegepast. Zo werden met behulp van TCT nieuwe kleurenpaletten voor merken als Leonidas en Kwekkeboom ontwikkeld, waarmee verpakkingen niet alleen visueel aantrekkelijker werden, maar ook beter aansloten bij de  doelgroep. Een ander voorbeeld is Bose. Voor dit wereldwijde merk van koptelefoons en luidsprekers hielp het systeem om kleurkeuzes te maken die optimaal aansloten bij verschillende markten. ‘Wat goed werkt in Azië, kan compleet anders zijn dan in Europa’, zegt Keessen. ‘Dit systeem maakt het mogelijk om die nuances mee te nemen en kleuren te kiezen die consistent zijn met de merkidentiteit.’

Tekst gaat verder onder de foto.

TheColourTruth_VM1_25

De database bestaat uit duizenden wetenschappelijk gevalideerde kleuren. Het helpt kleurkeuzes te maken die optimaal aansluiten bij verschillende markten.

Strategische meerwaarde

Naast de directe voordelen van snellere doorlooptijden en betere resultaten, biedt The Colour Truth een strategische meerwaarde. Het dwingt bedrijven om scherper na te denken over hun merkidentiteit en doelgroep. ‘Zelfs grote merken komen dankzij dit systeem tot nieuwe inzichten over wie ze zijn en hoe ze zich willen presenteren’, zegt Keessen.
Voor verpakkingsdesigners en marketeers biedt dit systeem een fundamentele basis in kleurkeuze. ‘Het gaat om meer dan alleen mooie verpakkingen’, besluit Keessen. ‘Het gaat om verpakkingen die impact maken – emotioneel, functioneel en commercieel. En met The Colour Truth kan dat beter, maar ook efficiënter dan ooit.’

Twee opties voor merken

De wortels van The Colour Truth liggen bij iVisual in België. Rik Keessen: ‘Bij online research kwamen we Professor Luc Van Renterghem tegen. Omdat hij samenwerkt met iVisual, hebben wij dit bedrijf benaderd. We helpen bij de ontwikkeling van het softwareplatform. We zijn de eerste Gold Partner in Nederland en België. Doordat we altijd zoeken naar systemen en methodes die merk- en designeffectiviteit dienen, helpen we bij de ontwikkeling van het softwareplatform.’
Voor merken zijn er twee opties: een projectaanpak waarbij Mountain en iVisual het platform gebruiken met input van de klant of een SaaS-oplossing waarbij de klant toegang krijgt tot het platform voor meerdere projecten.

Meer artikelen

recent new image
The Colour Truth...

Hoe zorg je ervoor dat je...

Lees meer
recent new image
La Bio Idea gaat voor...

Het Italiaanse merk La Bio Idea brengt...

Lees meer
recent new image
Winnaars PLMA’s Packaging...

PLMA heeft de winnaars aangekondigd van...

Lees meer
recent new image
Hema: ‘De perfecte online...

Karlijn van den Berg, manager...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox