
The Colour Truth transformeert verpakkingsdesign
Hoe zorg je ervoor dat je verpakkingsontwerp niet alleen opvalt in het schap, maar ook effectief met kleur inspeelt op de emotionele en functionele behoeften van de consument? Voor marketeers en verpakkingsdesigners ligt het antwoord in The Colour Truth (TCT), een innovatief systeem dat tientallen jaren van wetenschap en creativiteit samenbrengt. ‘Dit systeem geeft innovatieve merk- en designinzichten en voorspelbare resultaten’, zegt Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design en Gold Partner van deze kleurenmethodiek.
The Colour Truth (TCT) is veel meer dan een kleurensysteem. Kleurkeuzes in verpakkingsdesign werden traditioneel vooral gebaseerd op intuïtie, esthetiek en enigszins beperkte psychologische inzichten. Hoewel die aanpak vaak goede resultaten opleverde, ontbrak het aan consistentie en meetbaarheid. Met The Colour Truth is dat verleden tijd. Dit nieuwe systeem combineert kleurwetenschap, big data en AI om diepere inzichten te bieden in de impact van kleur op consumenten.
‘Traditionele methodes waren meer subjectief en tijdrovend’, zegt Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design. ‘Met dit systeem kun je sneller, gerichter en met meer zekerheid werken, waar ook ter wereld. Het maakt kleurkeuzes voorspelbaar en betrouwbaar, zowel voor lokale markten als internationaal.’ Die objectivering van keuzes is belangrijk, want juiste keuzes vormen vaak een struikelblok in creatieve processen. ‘Kleurkeuzes worden nu minder gedreven door persoonlijke voorkeuren, maar meer door wetenschappelijke data. Dat maakt discussies met opdrachtgevers veel constructiever.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Rik Keessen, strateeg bij Mountain Design.
Colour Passport
Centraal in het systeem staat het Colour Passport System, een database met duizenden wetenschappelijk gevalideerde kleuren. ‘In het systeem zitten meer dan 1,6 miljoen (!) datapunten.
Daarbij zijn bijvoorbeeld wereldwijde culturele verschillen, consumentenstijlgroepen en geografische kleurdimensies meegenomen. Jaarlijks wordt het systeem ook gevoed met diverse consumententrends’, legt Keessen uit.
Het proces begint met het definiëren van de visuele identiteit van een merk of product. Die informatie wordt ingevoerd in de software. Daarmee kun je direct een kleurenpalet samenstellen dat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook meetbaar effectief.’ Vervolgens kunnen designers concepten ontwikkelen en valideren binnen dezelfde tool. Het systeem onderscheidt zich vooral door de schaalbaarheid en precisie. ‘Of je nu een verpakking ontwikkelt voor een nichemarkt of een internationaal merk: dit systeem houdt rekening met alle relevante kleurparameters’, zegt Keessen. ‘Lichtinval, culturele nuances en zelfs hoe kleuren aanvoelen bij fysiek contact, alles wordt meegenomen in de analyse.’
Gamechanger
Hoewel de basis wetenschappelijk is, is The Colour Truth pragmatisch in gebruik. Designers en marketeers kunnen het systeem eenvoudig inzetten als een soort samenwerkingstool in de cloud. ‘Het bespaart enorm veel tijd’, benadrukt Keessen. ‘Waar je normaal maanden bezig bent met onderzoek en testen, kun je nu in weken al een goed onderbouwd visueel concept valideren. Zeker als je internationaal moet werken is de tijdwinst aanzienlijk.’
Dat maakt het systeem zeer interessant voor internationale merken. ‘Voor bedrijven met een groot aantal markten is dit een gamechanger’, zegt Keessen. ‘In plaats van onderzoek te doen in vijf of zes landen, kun je met dit systeem direct voorspellen wat werkt in bijvoorbeeld Zuid-Europa versus Noord-Amerika.’
Succesvolle cases
Het succes van The Colour Truth blijkt ook uit meerdere cases waarin het al istoegepast. Zo werden met behulp van TCT nieuwe kleurenpaletten voor merken als Leonidas en Kwekkeboom ontwikkeld, waarmee verpakkingen niet alleen visueel aantrekkelijker werden, maar ook beter aansloten bij de doelgroep. Een ander voorbeeld is Bose. Voor dit wereldwijde merk van koptelefoons en luidsprekers hielp het systeem om kleurkeuzes te maken die optimaal aansloten bij verschillende markten. ‘Wat goed werkt in Azië, kan compleet anders zijn dan in Europa’, zegt Keessen. ‘Dit systeem maakt het mogelijk om die nuances mee te nemen en kleuren te kiezen die consistent zijn met de merkidentiteit.’
Tekst gaat verder onder de foto.
De database bestaat uit duizenden wetenschappelijk gevalideerde kleuren. Het helpt kleurkeuzes te maken die optimaal aansluiten bij verschillende markten.
Strategische meerwaarde
Naast de directe voordelen van snellere doorlooptijden en betere resultaten, biedt The Colour Truth een strategische meerwaarde. Het dwingt bedrijven om scherper na te denken over hun merkidentiteit en doelgroep. ‘Zelfs grote merken komen dankzij dit systeem tot nieuwe inzichten over wie ze zijn en hoe ze zich willen presenteren’, zegt Keessen.
Voor verpakkingsdesigners en marketeers biedt dit systeem een fundamentele basis in kleurkeuze. ‘Het gaat om meer dan alleen mooie verpakkingen’, besluit Keessen. ‘Het gaat om verpakkingen die impact maken – emotioneel, functioneel en commercieel. En met The Colour Truth kan dat beter, maar ook efficiënter dan ooit.’
Twee opties voor merken
Voor merken zijn er twee opties: een projectaanpak waarbij Mountain en iVisual het platform gebruiken met input van de klant of een SaaS-oplossing waarbij de klant toegang krijgt tot het platform voor meerdere projecten.
Meer artikelen




Gerelateerde artikelen
Nieuwe verpakking Gazon Max breekt met traditie
Voor de nieuwe verpakking van Gazon Max liet ECOstyle zich inspireren door de wereld van...
Gulpener viert 200 jaar met speciale verpakking voor Oaked 1825
Gulpener bestaat dit jaar 200 jaar, of toch eigenlijk 199+1 jaar. Ter ere van deze bijzondere...
Loe Limpens: 'Verpakkingsdesign is een strategische investering'
Loe Limpens van Wow or Never sprak tijdens het PLMA-congres in Den Haag over 'Packaging...
Voice bedenkt verwijderbaar etiket voor wijnmerk Libation
Designbureau Voice heeft een vernieuwend etiketontwerp ontwikkeld voor het wijnmerk Libation,...

VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox