Brouwerij ’t IJ brengt met regelmaat een nieuw speciaal bier uit. Deze specials zijn een paar maanden verkrijgbaar en worden dan weer vervangen voor nieuw bijzonder bier. Zo blijft het aanbod van IJ bieren altijd interessant en vernieuwend. Daarbij geven de zogeheten ‘limited editions' de extra gelegenheid om een impuls te geven aan het merk Brouwerij ’t IJ, als iconisch speciaal bier. Bert de Wit van designbureau Positivity Branding geeft uitleg over het nieuwste ontwerp: ’t Gouden IJ bier waarbij de merknaam bijna niet te zien is.
‘Wij geven onszelf iedere keer de opdracht om van elke limited edition, een kunstwerk van het label te maken’, vertelt Bert de Wit van Positivity Branding dat sinds de start van de 10-jarige relatie met Brouwerij ’t IJ het verpakkingsontwerp verzorgt. ‘Dit keer stond er een zwaar blond bier op het menu, in oude Belgische stijl. Zwaar maar goed doordrinkbaar bier dus werd het ontwerp licht gehouden.’
‘t Gouden IJ
Het ‘t Gouden IJ bier is zoals de naam al doet vermoeden, een goudblond bier. Bovengistend met een alcoholpercentage van 7,5% met frisse fruitige en kruidige aroma’s. De naam gaf direct richting aan de ontwerpvoorstellen. Na enkele meer behouden voorstellen, besloot Postivity een troefkaart te spelen. Een ontwerp dat zo iconisch en alleszeggend is dat het geen uitleg nodig heeft.
Naamloos bier
‘Het resulteerde in het eerste label van Brouwerij ’t IJ waar de naam van het bier niet vernoemd wordt omdat de afbeelding van het gouden ei alleszeggend is’, aldus De Wit. ‘Omdat ruit en ei-vorm zeer herkenbare ‘brand assets’ zijn, hebben we zelfs heel gedurfd besloten om de merknaam niet direct zichtbaar te maken op het label. De naam Brouwerij 't IJ is aangebracht middels een folie, die alleen in reflectie van het licht zichtbaar is. Het resultaat is een iconisch label ontwerp, dat alleen door Brouwerij ’t IJ gedragen kan worden.’