Suboro: karamelsaus in een kunstzinnig verpakkingsdesign

Suboro: karamelsaus in een kunstzinnig verpakkingsdesign

Start-up Suboro introduceert in Nederland een karamelsaus  zonder toevoegingen. Smaak staat daarbij centraal, dat geldt voor het product én voor de verpakking. Met een minimalistisch design in jarentachtig stijl is Suboro een lust voor het oog.

 

Karamelsauzen zonder toevoegingen, die waren er nog niet in Nederland. Thomas Rameckers vond het de hoogste tijd dat deze er kwamen. Vanuit zijn liefde voor een goede karamelsaus en een achtergrond in de Food Commerce & Technologie richtte hij medio 2023 Suboro op: ‘In Scandinavië heb je verschillende lekkere karamelsauzen, gemaakt van goede ingrediënten en zonder e-nummers. In Nederland zijn er een paar merken die slechte ingrediënten gebruiken. Ik wilde een zo natuurlijk en eenvoudig mogelijke karamelsaus ontwikkelen, geheel in de Scandinavische lijn. Suboro staat voor suiker, boter en room, de drie hoofdingrediënten van karamel. Zo vertel ik met de naam meteen wat de basis van het product is.’

Minimalistisch met kleur

Via een eerdere samenwerking kwam Rameckers in contact met Masami Bouwman van Round Studio Design. Hij vroeg haar het verpakkingsdesign te ontwerpen. ‘Van nature is mijn stijl minimalistisch en werk ik veel met beigetinten. Thomas wilde voor Suboro ook een minimalistisch design, maar dan met veel kleur. Dat vond ik leuk om een keer te doen’, vertelt Bouwman. ‘Het design is clean en tegelijkertijd opvallend. Het springt eruit, en dat is ook de functie van de verpakking: aantrekken om het product een keer te proberen.’
Rameckers vult aan: ‘Ik kijk graag naar nieuwe producten. Nieuwe food brands zijn kleurrijk en opvallend, maar hebben soms te veel animaties en tekst. De Suboro-karamelsauzen bevatten weinig ingrediënten, zijn natuurlijk en eenvoudig. Daar past een clean design bij.’

Tekst gaat verder onder de foto.

SuBoRo_karamelsaus_verpakkingsdesign

Om de verpakking kindvriendelijk te maken heeft de fles een antidripmembraan.

'De verpakking moest een schilderijtje zijn, met een design in jarentachtig stijl'

Jarentachtig stijl

Het uitgangspunt voor het design was het moodboard met  Pinterestafbeeldingen dat Rameckers samenstelde. ‘Ik vind kunst heel cool en houd onder meer van Memphis Design, een beweging uit de jaren tachtig. Ik wilde dan ook graag dat de verpakking als het ware een schilderijtje zou zijn, met een design in jarentachtig stijl.’
Volgens Bouwman was dit duidelijk terug te zien in het moodboard. ‘Het had echt die eighties vibe, ook qua feeling sprak dat ons het meeste aan. Op basis van Thomas’ moodboard en het kleurenpallet dat we samenstelden, ontwierp ik de lettertypes, het logo en de illustraties. In het lettertype bracht ik bijvoorbeeld subtiele rondingen aan die linken aan de karamel. De grote “S” in het midden is abstract en bestaat uit drie delen als verwijzing naar de drie hoofdingrediënten van de saus.’

Functionaliteit en duurzaamheid

Het resultaat is een vrolijk verpakkingsdesign voor de drie saussmaken van Suboro: zeezout, vanille en pure chocola. Volgens Bouwman staan de afzonderlijke flesjes dankzij de contrasterende kleuren leuk naast elkaar en springen ze eruit. ‘Er is een goede samenhang tussen de verschillende smaken, vooral doordat de S zo herkenbaar is. Ook is het gelukt om een opvallend design te maken – zonder overkill – dat recht doet aan de cleane ingrediënten.’ Naast uitstraling vond Rameckers de functionaliteit van de fles belangrijk. ‘Kinderen zijn dol op de karamelsaus. Om de verpakking kindvriendelijk te maken, heeft de fles een antidrip membraan. Verder heb ik veel nagedacht over duurzaamheid. Het liefst wilde ik een aluminium tube of een volledig gerecyclede plasticfles. Helaas is het sowieso lastig om de dop volledig gerecycled te krijgen. De huidige fles bestaat deels uit gerecycled plastic, maar ik blijf kijken naar verbetermogelijkheden.’

Tekst gaat verder onder de foto.

SuBoRo_karamelsaus_verpakkingsdesign

SuBoRo is er in drie saussmaken: zeezout, vanille en pure chocolade.

Ambities

De karamelsauzen zijn onder meer verkrijgbaar bij verschillende delicatessenwinkels, biologische speciaalzaken en horecazaken, waaronder ruim vijftien Stach-filialen. Rameckers vindt gelegenheden waar je Suboro zowel kunt eten als kopen de ideale combinatie. ‘Ik richt me niet op consumenten, maar echt op de retail; specialistische koffiezaken, bakkerijen, ijszaken, mooie delicatessenwinkels, specifieke groothandels, goede restaurants en museumwinkels door heel Nederland; retailers die ik vind passen.’ Ook voor de toekomst heeft Rameckers een aantal ambities. ‘In januari sta ik met Suboro op Horecava. Verder wil ik de huidige drie smaken goed hebben staan. Als dat zo is, dan heb ik nog wat spannendere smaken in mijn hoofd. Bovendien zijn er ook andere landen waar karamelsaus nog niet groot is. Iedereen die Suboro proeft, vindt het lekker. De mogelijkheden zijn er dus.’

SuBoRo_karamelsaus_verpakkingsdesign

De abstracte "S" bestaat uit drie delen als verwijzing naar de drie hoofdingrediënten van de saus.

Meer artikelen

recent new image
Designstudenten tonen...

Tijdens de EPDA Future Packaging Award...

Lees meer
recent new image
La Baleine viert 90 jaar...

Het iconische Franse zoutmerk brengt...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

De jaarlijkse Pentawards-competitie...

Lees meer
recent new image
Boop hondenshampoo: met...

Het nieuwe ontwerp van Boop's Pet...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox