Jarentachtig stijl
Het uitgangspunt voor het design was het moodboard met Pinterestafbeeldingen dat Rameckers samenstelde. ‘Ik vind kunst heel cool en houd onder meer van Memphis Design, een beweging uit de jaren tachtig. Ik wilde dan ook graag dat de verpakking als het ware een schilderijtje zou zijn, met een design in jarentachtig stijl.’
Volgens Bouwman was dit duidelijk terug te zien in het moodboard. ‘Het had echt die eighties vibe, ook qua feeling sprak dat ons het meeste aan. Op basis van Thomas’ moodboard en het kleurenpallet dat we samenstelden, ontwierp ik de lettertypes, het logo en de illustraties. In het lettertype bracht ik bijvoorbeeld subtiele rondingen aan die linken aan de karamel. De grote “S” in het midden is abstract en bestaat uit drie delen als verwijzing naar de drie hoofdingrediënten van de saus.’
Functionaliteit en duurzaamheid
Het resultaat is een vrolijk verpakkingsdesign voor de drie saussmaken van Suboro: zeezout, vanille en pure chocola. Volgens Bouwman staan de afzonderlijke flesjes dankzij de contrasterende kleuren leuk naast elkaar en springen ze eruit. ‘Er is een goede samenhang tussen de verschillende smaken, vooral doordat de S zo herkenbaar is. Ook is het gelukt om een opvallend design te maken – zonder overkill – dat recht doet aan de cleane ingrediënten.’ Naast uitstraling vond Rameckers de functionaliteit van de fles belangrijk. ‘Kinderen zijn dol op de karamelsaus. Om de verpakking kindvriendelijk te maken, heeft de fles een antidrip membraan. Verder heb ik veel nagedacht over duurzaamheid. Het liefst wilde ik een aluminium tube of een volledig gerecyclede plasticfles. Helaas is het sowieso lastig om de dop volledig gerecycled te krijgen. De huidige fles bestaat deels uit gerecycled plastic, maar ik blijf kijken naar verbetermogelijkheden.’
Tekst gaat verder onder de foto.
SuBoRo is er in drie saussmaken: zeezout, vanille en pure chocolade.
Ambities
De karamelsauzen zijn onder meer verkrijgbaar bij verschillende delicatessenwinkels, biologische speciaalzaken en horecazaken, waaronder ruim vijftien Stach-filialen. Rameckers vindt gelegenheden waar je Suboro zowel kunt eten als kopen de ideale combinatie. ‘Ik richt me niet op consumenten, maar echt op de retail; specialistische koffiezaken, bakkerijen, ijszaken, mooie delicatessenwinkels, specifieke groothandels, goede restaurants en museumwinkels door heel Nederland; retailers die ik vind passen.’ Ook voor de toekomst heeft Rameckers een aantal ambities. ‘In januari sta ik met Suboro op Horecava. Verder wil ik de huidige drie smaken goed hebben staan. Als dat zo is, dan heb ik nog wat spannendere smaken in mijn hoofd. Bovendien zijn er ook andere landen waar karamelsaus nog niet groot is. Iedereen die Suboro proeft, vindt het lekker. De mogelijkheden zijn er dus.’
De abstracte "S" bestaat uit drie delen als verwijzing naar de drie hoofdingrediënten van de saus.