Innovatie versus traditie
Het idee was om Bikl als groentesnack te positioneren. ‘Gaandeweg zagen we in dat de pickles een mooie manier zijn om makkelijk en snel groente te eten en dat ze multi-inzetbaar zijn voor koks, bijvoorbeeld op een hamburger, in een salade of als bijgerecht. Voor koks is het veel werk om zelf te maken. Het picklezuur is ook nog eens heel smaakvol en opnieuw te gebruiken als dressing, smaakmaker voor stamppotten of voor een snelle komkommerpickle. Daarom zijn we begonnen met grote verpakkingen voor de foodservice en vervolgens hebben we de retailverpakkingen ontwikkeld’, aldus Liesbeth. ‘In plaats van ingemaakt worden de Bikl augurken gefermenteerd met andere ingrediënten. Dit geeft echt een smaakgelaagdheid. En daar zit de innovatie in. Tegelijkertijd is het fermenteren van augurken al een eeuwenoud gebruik. Innovatie versus traditie; koks begrijpen dat, maar hoe leg je dat aan consumenten uit?’
Weckpot als beeldmerk
Liesbeth haalde inspiratie uit de herinnering aan haar oma’s kelder: ‘Mijn oma maakte vroeger alle groenten uit haar moestuin in. Op een plank in haar kelder stonden al die mooie weckpotjes naast elkaar. Ik dacht als je dat beeld kunt terugbrengen naar de tijd van nu, dan gaat er een lichtje branden bij consumenten. Zo kwam ik op het idee van een weckpot als beeldmerk, centraal op de verpakking. Op de weckpot staan het merk en de productbeschrijving. De rijkheid van de smaak en wat er in het weckpotje gebeurt, visualiseerde ik als een explosie rond het potje. Alle ingrediënten dansen als het ware om de cornichons of augurkschijfjes heen. Deze rijke, illustratieve elementen zijn echt belangrijk. Het venster toont het product en heeft de vorm van een ingrediënt, zoals knoflook of een mosterdzaadbloemetje. De code voor de cornichons is de crèmekleurige lijn en voor de augurkschijfjes de zwarte lijn.’
Nieuwe weg inslaan
Dat Bikl zo anders is dan traditionele tafelzuren, maakte het zowel moeilijk als makkelijk om tot een onderscheidende verpakking te komen. ‘Een uitdaging was dat ik niet kon koppelen aan een bestaande categorie, omdat Bikl in het versschap staat. Bovendien moet het, omringd door groenten, heel duidelijk zijn dat de augurken een verse snack zijn. Daarom was een duidelijke facing extra belangrijk’, vertelt Liesbeth. ‘Anderzijds was het ook relatief eenvoudig om een nieuwe weg in te slaan, omdat het product zo vernieuwend is.’
Dit beïnvloedde ook de keuze voor het materiaal. ‘Voor versproducten mag je geen glas gebruiken. Bovendien is een plastic stazak voor dit product duurzamer. Als de augurken eruit zijn, blijft er een heel dunne en lichte verpakking over. De retourlogistiek hiervan is duurzamer dan die van een glazen potje. Momenteel is een recyclebare folie nog niet mogelijk vanwege de zuurbarrière, maar zodra dat kan kiezen we daarvoor.’