Smaakexplosie in een illustratief design: Verse pickles van Bikl

Smaakexplosie in een illustratief design

Augurken als verse groentesnack positioneren, hoe doe je dat?
Liesbeth Ronden sloeg een nieuwe weg in en bracht innovatie en traditie samen in het illustratieve Bikl verpakkingsdesign.

De pickles van Bikl zijn anders: nieuwe smaken, fermenteren in plaats van inmaken én een plekje in het versschap. Zo’n bijzonder product verdient natuurlijk een smaakvol en onderscheidend verpakkingsdesign. Merkeigenaren Arend van den Berg en Bert Wiggers vroegen Liesbeth Ronden, Strategic Brand & Packaging designer, op basis van haar portfolio om hen daarmee te helpen: ‘De kracht van mijn werk is dat je proeft, ziet of voelt wat er in een verpakking zit, zonder dat je daarbij een verhaal nodig hebt. Design zonder uitleg, dit sprak Arend en Bert enorm aan.’
Vanaf dag één werkte Liesbeth nauw samen met receptontwikkelaar Yolanda van der Jagt van YoVeggieWorld. ‘Yolanda ontwikkelde een zo verantwoord, puur en gezond mogelijk product en ik zocht naar de essentie daarvan. Inhoud en verpakking kwamen zo echt bij elkaar.’

Bikl_VM4_23 (2)

Liesbeth Ronden.

‘Het beeld van de weckpotjes doet een lichtje branden bij consumenten’

Innovatie versus traditie

Het idee was om Bikl als groentesnack te positioneren. ‘Gaandeweg zagen we in dat de pickles een mooie manier zijn om makkelijk en snel groente te eten en dat ze multi-inzetbaar zijn voor koks, bijvoorbeeld op een hamburger, in een salade of als bijgerecht. Voor koks is het veel werk om zelf te maken. Het picklezuur is ook nog eens heel smaakvol en opnieuw te gebruiken als dressing, smaakmaker voor stamppotten of voor een snelle komkommerpickle. Daarom zijn we begonnen met grote verpakkingen voor de foodservice en vervolgens hebben we de retailverpakkingen ontwikkeld’, aldus Liesbeth. ‘In plaats van ingemaakt worden de Bikl augurken gefermenteerd met andere ingrediënten. Dit geeft echt een smaakgelaagdheid. En daar zit de innovatie in. Tegelijkertijd is het fermenteren van augurken al een eeuwenoud gebruik. Innovatie versus traditie; koks begrijpen dat, maar hoe leg je dat aan consumenten uit?’

Bikl_kleine_stazakken_VM4_23 (1)

Weckpot als beeldmerk

Liesbeth haalde inspiratie uit de herinnering aan haar oma’s kelder: ‘Mijn oma maakte vroeger alle groenten uit haar moestuin in. Op een plank in haar kelder stonden al die mooie weckpotjes naast elkaar. Ik dacht als je dat beeld kunt terugbrengen naar de tijd van nu, dan gaat er een lichtje branden bij consumenten. Zo kwam ik op het idee van een weckpot als beeldmerk, centraal op de verpakking. Op de weckpot staan het merk en de productbeschrijving. De rijkheid van de smaak en wat er in het weckpotje gebeurt, visualiseerde ik als een explosie rond het potje. Alle ingrediënten dansen als het ware om de cornichons of augurkschijfjes heen. Deze rijke, illustratieve elementen zijn echt belangrijk. Het venster toont het product en heeft de vorm van een ingrediënt, zoals knoflook of een mosterdzaadbloemetje. De code voor de cornichons is de crèmekleurige lijn en voor de augurkschijfjes de zwarte lijn.’

Nieuwe weg inslaan

Dat Bikl zo anders is dan traditionele tafelzuren, maakte het zowel moeilijk als makkelijk om tot een onderscheidende verpakking te komen. ‘Een uitdaging was dat ik niet kon koppelen aan een bestaande categorie, omdat Bikl in het versschap staat. Bovendien moet het, omringd door groenten, heel duidelijk zijn dat de augurken een verse snack zijn.  Daarom was een duidelijke facing extra belangrijk’, vertelt Liesbeth. ‘Anderzijds was het ook relatief eenvoudig om een nieuwe weg in te slaan, omdat het product zo vernieuwend is.’
Dit beïnvloedde ook de keuze voor het materiaal. ‘Voor versproducten mag je geen glas gebruiken. Bovendien is een plastic stazak voor dit product duurzamer. Als de augurken eruit zijn, blijft er een heel dunne en lichte verpakking over. De retourlogistiek hiervan is duurzamer dan die van een glazen potje. Momenteel is een recyclebare folie nog niet mogelijk vanwege de zuurbarrière, maar zodra dat kan kiezen we daarvoor.’

Bikl_VM4_23 Bikl_kleine_stazakken_VM4_23 (2)-1

De zure stad

De zure stad - Een biografie van tafelzuur in Amsterdam van Paul van Ravestein en Monique Mulder (strategisch  communicatie- en designbureau Mattmo) gaat over de geschiedenis van het zuur en de invloed daarvan op Amsterdam. Ook Bikl komt erin aan bod.

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox