Sandra Schorn van FrieslandCampina over flexodruk
Flexografie is in Europa met ruim 55% marktaandeel veruit de grootste druktechniek bij verpakkingen.
Sandra Schorn, senior print development specialist bij de zuivelgigant , vertelt over trends in flexo en de praktijk bij FrieslandCampina. ‘Wat mij opvalt, is dat er te vaak nog wordt gedacht dat een design “te moeilijk” is voor flexo.’
‘De laatste tien tot vijftien jaar is flexo in zijn totaliteit naar een hoger niveau gegaan’
'Natuurlijk zijn er veel nieuwe machines gekomen, en meer en meer neemt elektronica het over'; aldus Sandra. Toch zijn mijns inziens de mannen en vrouwen aan de drukpers verantwoordelijk voor de kwaliteit die uit de machine komt. De drukkers worden bijvoorbeeld geholpen door nieuwe rasterwalsen, waarmee zij ieder drukwerk kunnen voorzien van de juiste hoeveelheid inkt
Maar ik denk ook aan de microscopen die op drukmachines aanwezig zijn om registerproblemen en andere fouten die tijdens een drukproces kunnen voorkomen, op te merken. Meetapparaten zorgen ervoor dat de toleranties kleiner worden. De verschillende typen flexoplaten, ieder met hun specifieke eigenschappen, zijn doorontwikkeld; vorm en hardheid van rasterpunten, verschillende rastermogelijkheden en liniatuur maken het verschil. Dit zijn slechts een aantal zaken die direct laten zien dat er grote sprongen zijn gemaakt. Maar er is wel een gedegen scholing in flexodruk voor nodig om de potentie van die verbeterde technologie te benutten.’
Central Print Development
Om de kwaliteit van haar drukwerk te kunnen borgen, beschikt FrieslandCampina over een speciale Central Print Development afdeling.
Essentiële elementen zijn met name de verfijning van de flexotechniek, de snelheid waarmee het proces kan worden opgestart en het verpakkingsmateriaal kan worden geleverd, en de relatief lage productie-kosten.
Een fraaie verpakking is een verpakking die strak in register is gedrukt, met een fijne liniatuur, die mooie verlopen heeft en waarbij het design van het substraat afspat.
‘Veel begint bij een perfecte fingerprint van een machine. Bij iedere aanpassing aan de machine - inkt, rasterwalsen, substraat, flexoplaten - is een nieuwe fingerprint noodzakelijk. In dit proces komen lithografen kijken.
Lithografiebedrijven vormen een belangrijke schakel in het drukproces.
De markt kent natuurlijk een enorme diversiteit aan verpakkingen; elke verpakking, elk substraat en elke klantwens heeft zijn eigen uitdaging. Samenwerking tussen drukkers, lithografen en grafische experts is essentieel om een fraaie verpakking te produceren. Samen Sterk!’
Optimalisatiepotentieel
‘De belangrijkste uitdagingen liggen in de kleinere runs die er tegenwoordig zijn. Er moeten vaak aanpassingen worden gedaan aan verpakkingen door nieuwe richtlijnen, logo’s en ingrediëntenwijzigingen.
Eigenlijk zouden we terug moeten in het aantal kleuren, zodat we efficiënter kunnen drukken.’ ‘We zouden sneller moeten opstarten, waardoor minder indraaimateriaal nodig is, en we moeten sneller op kleur zijn door het gebruik van juiste meettechnieken.
Een goede witdekking is cruciaal. Daar staat of valt een design mee.
Veelal vraagt de klant nog twee lagen wit. Door hierin te verbeteren, kan er alweer op één kleurgang worden bespaard.’
Foto: Experience Centre van FrieslandCampina
Op het EFTA Benelux Flexo Award Gala bleek onlangs uit de tentoongestelde winnende inzendingen dat flexodruk nauwelijks nog in kwaliteit hoeft onder te doen voor offset- of diepdruk, aldus Schorn.
‘De kwaliteit kan altijd beter.
Als team, drukkers en printspecialist kom je samen steeds verder. Wij versterken elkaar. Als printspecialist heb ik natuurlijk ook met lastige situaties te maken. Het gaat niet altijd goed.
Door ervaring met allerlei situaties weet ik heel goed wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Deze draag ik dan ook aan. Soms leidt het tot een gewenst resultaat, soms niet. Waar het om gaat is dat je van elkaar leert. Dat is iets wat je in een training moeilijk voor elkaar krijgt, want dan heb je niet de complicaties die tijdens het drukken daadwerkelijk optreden.
Wat mij tevens opvalt, is dat bij een team dat uit mannen en vrouwen bestaat er aan de drukpers een soort van balans ontstaat. Vrouwen zien kleuren, nuances en toleranties vaak anders. Dit kan gezonde discussies opleveren.
Het zou fijn zijn als we meer vrouwelijke flexodrukkers hebben
Schorn was jurylid bij die EFTA-Awards. Zij zag 140 inzendingen onder ogen waar zij positief over is. ‘Er zijn innovaties doorgevoerd die voor leken niet zichtbaar zijn.
Mooie drukwerken op EFTA
Veel hangt samen met design. Daarin kun je als drukker het verschil maken. De trend is bijvoorbeeld een glanzend substraat met deels matlak, paperlook, en vooral geen “plastic” willen uitstralen.’
Waar meer uitgehaald kan worden, is de samenwerking tussen designers en drukkerijen
Techniek en design gaan prima samen. Onbewust leg je daarmee ook de lat hoger. Dat maakt het werk aan de machines interessanter en uitdagender.
Daarmee wil ik zeggen dat een designer vrij moet zijn om een artwork/design te maken. Wat mij opvalt, is dat er te vaak wordt gedacht dat een design “te moeilijk” is voor flexo. Volgens mij komt dit door onwetendheid en is het niet gebaseerd op kennis.’ Uitleg richting klanten Alles besproken, of nog “last notes”?
Nog twee dingen:
- Uitleg over flexo als druktechniek richting klanten zou kunnen helpen een nog groter marktaandeel te bereiken. Op dit vlak kan er nog een heel stuk gewonnen worden.
- Verder zou het mooi zijn als het polymeer als materiaal voor de flexoplaten vervangen zou kunnen worden door een iets duurzamer product. Een product dat minder snel slijt en beter is voor onze wereld.’
Uitleg Flexodruk - basis principes
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Nieuw design voor Christmas Ale van Great Lakes Brewing
Met de feestdagen in zicht keert de populaire Christmas Ale terug, dit jaar met een vernieuwd...
Tony’s Chocolonely brengt een ode aan Amsterdam met speciale reep
Met de introductie van de ‘Amsterdam reep’ zet Tony’s Chocolonely een stad vol historie en cultuur...
Outlaw geeft secundaire Peroni-verpakking een premiumuitstraling
De Britse designstudio Outlaw heeft een vernieuwde secundaire verpakking voor het Italiaanse...
Lonsdale vernieuwt merkidentiteit van Cœur de Lion
Cœur de Lion, een bekend Frans merk van zachte kazen, heeft een ingrijpende merkvernieuwing...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox