Verpakkingen |
VerpakkingsManagement |
juni 15, 2023
‘Iemand zei: Thirza, nu is het jouw tijd.’ Nee, Peppel Design kwam niet uit de lucht vallen, maar Thirza Peppelenbos groeide wel naar deze stap toe, al had ze een laatste duwtje nodig. ‘Ik wilde het wel in een keer goed doen’, vertelt ze.
Peppel Design opende vorige maand officieel haar deuren in Alkmaar. Met een uitgebreid dienstenaanbod, variërend van merkstrategie en merkontwerp tot packaging design en volledige merkactivatie, onderscheidt dit Alkmaarse ontwerpbureau zich in de markt. Het team bestaat uit een collectief van 14 specialisten die gezamenlijk streven naar impact, groei en duurzaamheid. Het motto van Peppel Design, 'Ready. Set. Grow.', benadrukt de nauwe samenwerking met klanten en partners die deze waarden delen.
Een nieuw bureau dus, maar het gezicht van Thirza Peppelenbos is in de wereld van verpakkingsdesign niet nieuw. Ze verdiende haar sporen als ZZP-er die eigenlijk al in teamverband werkte. ‘Ik werkte per project al met zoveel specialisten samen, dat ik niet echt meer ZZP-er was. En de laatsté paar jaren is het aantal specialisten met wie ik samenwerk verdubbeld. Voor mijn grote klanten was de oprichting van Peppel geen verrassing, die wisten het al een half jaar.
Meer dan alleen design
Thirza Peppelenbos gelooft sterk dat het ontwerpproces verder gaat dan het louter creëren van mooie designs. ‘Als ontwerper heb ik talloze klanten geholpen met merkontwerp en packaging design. Een goed ontwerp zorgt ervoor dat je niet alleen opvalt, maar ook de consument verleidt om jouw product te kopen. Het ultieme doel van design is dat consumenten een goed gevoel hebben over hun aankoop en deze graag aanbevelen aan anderen. Om dit te realiseren is meer nodig dan alleen een verpakkingsontwerp. Het complete verhaal van een merk moet kloppen, van de 'waarom' en de strategie erachter tot aan de merknaam, productnamen, tekst en beeld. Sterke branding en merkactivatie zijn van essentieel belang om het merk te laten groeien. Daarnaast moet ook de verpakking zelf steeds duurzamer worden.’
Merken ontwikkelen
‘Een goed ontwerp alleen is niet voldoende om merken te creëren die consumenten graag willen kopen. Om een compleet plaatje te bieden, ben ik de afgelopen jaren steeds intensiever gaan samenwerken met andere creatieve experts en specialisten. Ik heb hun expertise zelf ervaren en gezien wat we samen kunnen bereiken. Hieruit is het idee voor Peppel Design ontstaan. Met Peppel Design kunnen we een volledig merk ontwikkelen, van A tot Z. Onze klanten zijn hier enorm enthousiast over. Voorheen moesten ze heel veel verschillende specialisten briefen: een verpakkingsontwerper, een conceptontwikkelaar, een copywriter en ga zo maar door. ‘Er was vraag naar complete pakketten en dat is precies wat we met Peppel doen.’
‘Er was vraag naar complete pakketten en dat is precies wat we met Peppel doen.’
Ontzorgen
Het team van Peppel Design is door de vele specialisten veelzijdig en compleet, en biedt ondersteuning aan klanten in elke fase van het traject. Thirza benadrukt: ‘Wij kunnen onze klanten nu werkelijk alles bieden, van concept tot chocoladereep. We nemen alles uit handen. Bovendien krijgen onze klanten altijd directe toegang tot een specialist. Op deze manier ontzorgen we onze klanten volledig.’
Toch benadrukt Peppelenbos dat Peppel Design niet een fancy bureau is waar gelijk hele hoge budgetten worden berekend. ‘We leveren duurzaam design dat voor iedereen toegankelijk is. We staan klaar voor zowel kleine als grote merken die willen groeien en een impact willen maken."
Oude liefde
Inmiddels is verpakkingsdesign voor Thirza een oude liefde. ‘Die begon 15 jaar geleden met een enorme klus voor zonnebrandmerk Peau d’Or. Ik deed alles, van een fotoshoot op het strand van St. Tropez, de merkidentiteit, tot het ontwerpen van de hele verpakkingsrange. Toen zag ik hoe mooi verpakkingsdesign is.’
Gevraagd naar een hoogtepunt in haar carrière noemt ze een klus in Uganda in samenwerking met Hester Ezra, van Fiber Foods voor het co-creëren van een tof verpakkingsontwerp voor ingeblikte jonge jackfuit. ‘Met een team bezochten we kleine dorpjes en bezochten voedselbossen waar de jackfruit groeit. Ook hielden we een modellen casting in de hoofdstad Kampala en vonden we onze brandambassador Scovia.
En als ze dan toch de vraag naar mooie opdrachten krijgt, noemt ze ook graag het werk voor Dille & Kamille. ‘Maar waar ik overall het meest trots op ben is dat ik tevreden klanten heb.’
Rustig groeien
Nu Peppel Design een feit is en uit een team specialisten bestaat dat iedere klus aankan, is er ruimte voor groei. Maar op een overdreven snelle groeispurt zit ze niet te wachten. ‘Je ziet dat dat vaak gepaard gaat met kwaliteitsverlies en minder aandacht voor klanten. We willen kwaliteit leveren en onze beloften kunnen waarmaken.’
Door de samenwerking van specialisten heeft Peppel Design een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Het team heeft gewerkt voor merken zoals Dille & Kamille, Pineut, WXlab, YB, Fairytabs, O-Care, Kaerel Skin Care, Elburg-Smit, Noy Nuts, Peau d'Or, OK Nutripet en Daily Fresh Food. Thirza benadrukt: "We staan klaar voor zowel kleine als grote merken die willen groeien en een impact willen maken."