Ter voorbereiding op haar 150-jarig jubileum in 2025 heeft de Italiaanse likeur Pallini Limoncello een nieuwe, opvallende verpakking laten ontwerpen door designbureau Robilant Associati. De nieuwe fles is ontworpen in lijn met de traditie en heeft een nog iconischere Italiaanse look and feel gekregen.
Voor de briefing aan ontwerpbureau Robilant Associati heeft de likeurproducent drie doelstellingen genoemd. Ten eerste werd verzocht een upgrade en vernieuwing van het flesontwerp uit te voeren met behoud van de traditionele look & feel en de hoge merkherkenning van Pallini Limoncello. Daarnaast werd gevraagd naar een soepele overgang van een Limoncello-verpakking naar een iconische en verfijnde Italiaanse likeurverpakking. En tot slot was de opdracht om een uniek eigen flesontwerp te creëren dat zich onderscheidt van de standaardflesontwerpen van een zeer drukke Limoncello-categorie.
De oude (links) en nieuwe fles.
De nieuwe Pallini Limoncello
In het nieuwe ontwerp zien de lettertypen er moderner uit, het merkwapen is vereenvoudigd en verduidelijkt de herkomst en het geboortejaar: Rome 1875. Bovendien lijkt het woord ‘Limoncello’ kleiner, zodat het meer als ‘Pallini Limoncello’ kan worden geïdentificeerd dan als een generiek merk. Bovendien hebben we ‘Premiata Specialita’ toegevoegd om de vele prijzen te onderstrepen die de afgelopen jaren zijn gewonnen.
Slanke fles, dikke hals
Op het eerste gezicht lijkt de fles op elkaar. Het is echter nogal anders. De body is slanker uiterlijk en de nek is dikkere. Bovendien is de verpakking aan de onderkant voorzien van een subtiel reliëf met de merkelementen van Pallini. Ten slotte is het neklabel gerestyled, met een nieuwe lichtblauwe kleur en een vorm die lijkt op een ‘Venster in Amalfi’. De gouden kleur binnen het raam vertegenwoordigt het licht van een zonnige dag en de ‘Costa d’Amalfi’ citroen die in de infusie wordt gebruikt.