De Mona Lisa van verpakkingsdesign
Antonia Skaraki ontwierp het logo en de verpakking voor Stamatakis Bakery. De uitdaging hierbij was om op een originele manier de traditie van het bedrijf vast te leggen en de succesvolle recepten die van generatie op generatie worden doorgegeven. De doelgroep kan van wege de aard van het bedrijf niet specifiek manier worden gespecificeerd.
Gekozen is voor een litho van Eugenia af te beelden, de moeder die haar broden stempelde voordat ze ze in de oven zette. Als een soort Mona Lisa is zij afgebeeld, alleen in verschillende variaties.
De verpakkingen bestaan uit recyclebaar materiaal en de strikken zijn van papiersnippers, uit de originele verpakking gehaald bij het snijden voor productie.
Bron: World Brand Design
Pleister met genezende superkrachten
Studio Icebreaker kreeg van BPositive de vraag om het bekende, eentonige imago van de pleisterverpakking te doorbreken. Hierbij bedacht het bureau het thema 'Everyday Hero' en een verpakking die de aandacht trekt. Het bevat een illustratie met de bekende duim omhoog die tegelijk een figuurtje afbeeldt met een masker en pleister als cape. De pleister met genezende superkrachten.
‘Dit is een van de eerste keren dat de farmaceutische industrie iets op een interactieve manier uitbeeldt. De verpakking zorgt ervoor dat mensen de pijn met een positieve mind set tegemoet treden.’
Bron: Packaging of the World
Tijger cocktails
Antonia Skaraki Strategie, Branding & Communicatie heeft een merk gecreëerd voor kant-en-klare cocktails. Het merk kreeg het begroetingswoord 'Hola' en elke fles geeft een visuele preview van wat erin zit. Zo kunnen consumenten eenvoudig hun beleving koppelen de verpakking. Verder is gekozen voor de woeste vrijheid en natuurlijke exotiteit van de tijger. De exotische woestheid van het dier matchet goed met de ingrediënten van de cocktails.
De Blue Lagoon-cocktail is geel en blauw, Mojito is geel en groen. Omdat de ingrediënten van elke cocktail een universeel geaccepteerd kleurenpalet hebben, is het ontwerp voor elke Hola! Espirito cocktail voorzien van een specifieke kleurcode, zodat het een snelle maar duidelijke indruk geeft van wat de ingrediënten zijn.
Bron: Packaging Inspiration
Woordspeling
Yes You Can is een Australische alcoholvrije kant-en-klare cocktail lijn ontwikkeld door voormalig Olympisch atleet Tyler Martin. Het is gelanceerd met drie producten gericht op een jonge 'sociale seltzer'-menigte die op zoek is naar gezonde en verfijnde alternatieven voor andere kant-en-klare drankjes.
Het in Nieuw-Zeeland gevestigde Marx Design hielp het assortiment op de markt te brengen. De uitdaging was om de waargenomen sociale stigma's rondom niet-alcoholische dranken te verminderen door middel van positionering, merkontwikkeling en verpakkingsontwerp.
De kracht van Marx' idee ligt in het woord 'can', dat functioneert als een werkwoord en een zelfstandig naamwoord. Het gebruik van kleur, typografie en copywriting ondersteunt of bevordert dit idee. In plaats van het te positioneren in relatie tot iets anders, een antagonist van alcohol, is de boodschap 'positief, inclusief en niet-oordelend'. Humor speelt een rol bij het ontwikkelen hiervan door middel van op blik gebaseerde woordspelingen.
Bron: BP&O
Kraft restyled zijn ‘mac’ pack
JKR heeft Kraft Mac & Cheese gerestyled. De eerste belangrijke verandering is de naam. Kraft ging van het formele "Macaroni & Cheese" naar het meer informele "Mac & Cheese" wat de lading dekt van de vier lettergrepen in "macaroni".
Ten tweede koos het merk voor een nieuw lettertype. Een Blue Box Sans dat inspiratie vindt in de ronde vormen van macaroni. Het logo onderging ook een belangrijke verandering, waarbij het nieuwe lettertype en de nieuwe naam worden gebruikt en het gele verloop voor plat wit wordt weggelaten.
JKR slaagde er ook in om de algehele verpakkingsrange minder druk te maken. Geen noedels aan de bovenkant van de doos. De kenmerkende blauwe kleur blijft ook, en terwijl het verloop wegvalt. De verpakking gebruikt verschillende kleuren voor het onderste derde deel om verschillende Mac & Cheese-producten te identificeren, bijvoorbeeld origineel, dik en romig.
Bron: The Die Line
De oude en nieuwe verpakkingen van Kraft naast elkaar.