Soep Naturally Tasty in verpakking met braille

Ontwerpbureau DiDutch uit Enschede heeft een braille verpakking ontwikkeld voor Naturally Tasty. Deze soepfabrikant uit Nijmegen, die onder andere biologische linzensoepen produceert, wil dat haar producten voor brede groep consumenten beschikbaar is, dus ook voor blinden.

Met de introductie van een nieuwe verpakking met brailleschrift wilde Naturally Tasty dat haar soep toegankelijk werd voor een nog grotere groep consumenten. Het perfecte vraagstuk voor ontwerpbureau DiDutch, waar uiteindelijke meerwaarde voor klant én consument altijd het belangrijkste uitgangspunt is in verpakkingsontwerp. Zodoende bedachten de twee bedrijven samen een verpakking die braille integreert op het label, om zo extra aandacht te vragen voor blinden en slechtzienden.
De braille wordt aangebracht op vergelijkbare wijze als andere vormen van papier embossing. Het papier wordt dus als het ware tegen een matrijs aangedrukt die speciaal op maat is gemaakt voor deze verpakking. De hele gehele wikkel wordt vervolgens automatisch op de beker geplakt.

Braille verpakking verplicht

In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend. Wereldwijd zijn er maar liefst 285 miljoen mensen met een visuele beperking. Voor verpakkingen van geneesmiddelen zijn fabrikanten daarom verplicht om de naam van het product in braille te vermelden. Eigenlijk is het dan ook bijzonder dat retailers en producenten hier nog geen aandacht aan besteden. De meeste verpakkingen zijn dan ook nog erg moeilijk te herkennen en te onderscheiden. ‘Gelukkig kunnen eenvoudige aanpassingen al zorgen voor grote impact, waardoor we de zelfstandigheid van deze groep mensen kunnen stimuleren’, zegt Tim Velthuis, industrial designer bij DiDutch. ‘Thuis, maar ook in de supermarkt.’


De Braille verpakking van Naturally Tasty

Brailleschrift

De braille op de verpakking verschijnt in drie talen en is binnenkort te verkrijgen in retail. ‘Hiermee introduceert Naturally Tasty de eerste soepverpakking in Nederland die gebruik maakt van brailleschrift’, zegt Velthuis. ‘Dat maakt deze verpakking écht bijzonder.’

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox