Positivity Branding heeft een Gold Pentaward in de wacht gesleept in de categorie Beverages. Het designbureau in Amsterdam won de prijs voor haar opvallende drankflessen voor Alembiq.
Alembiq is een nieuw drankmerk van cocktail klassiekers die in samenwerking met een distilleerderij in Madrid in een ambachtelijke stijl worden geproduceerd. Het zijn mixen van eigen gebrouwen sterke dranken, vooraf gemengd met de typische ingrediënten die de Manhattan, Negroni en Espresso Martini tot een cocktail classic maken. Gepositioneerd als “urban pre-crafted cocktails” is een modern-klassieke visuele identiteit en verpakkingsontwerp gecreëerd.
‘Elk ontwerp weerspiegelt de mix van cocktail ingrediënten door de klassieke visuele verwijzingen naar de inhoud – Gin, Whisky, Vermout, etc. Elke cocktail klassieker wordt op een moderne manier “geserveerd” in zijn eigen klassieke glas, gegarneerd met het nieuwe iconische logo’, vertelt Marloes Oomen-White, Creative Lead bij Positivity Branding.
Positivity Branding: ‘Veel aandacht voor etiket’
Het verpakkingsontwerp bestaat uit flessen van Bruni Glass, een producent uit Berlijn. De labels van Cotton Bianco aan de voor- en achterkant zijn afkomstig van Arconvert.
Oomen-White: ‘Deze papiersoort heeft een mooie vezel, waardoor het moderne design een klassiek karakter krijgt. De gebruikte druktechniek is offset lithografie. Er is gedrukt met 6 kleuren: CMYK voor alle beelden, PMS bruin voor alle teksten en Hot foil 355 voor het Alembiq logo van Kurz Luxor.’
‘Ook het back-of-pack label heeft veel aandacht gekregen. De ingrediënten zijn prachtig uitgeschreven en op dezelfde wijze als op de facing in de klassieke glasvormen geplaatst. Leuke details over de oorsprong van elke cocktail - zoals de Italiaanse graaf Negroni - werden ook in de (off pack) merkcommunicatie verwerkt’, vervolgt Oomen-White.
Twee keer prijs
Het ontwerpbureau dat sinds 2013 operatief is, richt zich op branding en packaging en besloot dit jaar voor het eerst mee te doen met designwedstrijden voor verpakkingsontwerp. Er is gekozen voor de Dieline Awards en Pentawards. Bij beide wedstrijden is het bedrijf met de Alembiq-inzending in de prijzen gevallen.
‘De eerste keer dat we daadwerkelijk meedoen aan een designprijs en dan gelijk twee keer een prijs in ontvangst mogen nemen. We vragen ons nu af, waarom we nooit eerder hebben deelgenomen. Daarbij is ons bedrijf het enige Nederlandse designbureau dat dit jaar een gouden Pentaward wint’, aldus een trotse Bert de Wit, Managing Director bij Positivity Branding.