Limited Edition Cornetto Dragon

Een zwarte verpakking met daarop een vlammende draak in de vriezer. Een aandachttrekker van de eerste orde, zeker in de ijscategorie. Na het succes van de Cornetto Mermaid vorig jaar, laat OLA dit jaar de Cornetto Dragon los.


cornetto dragon
‘De zwarte verpakking met vlammende draak is een echte aandachttrekker’

Wat heeft een draak te maken met ijs? Veel, vindt OLA. Want deze zomer staat het ijsseizoen in het teken van een verrassende fruitige combinatie, die de naam Cornetto Dragon heeft gekregen. Na het succes van de Cornetto Mermaid vorig jaar, is dit de nieuwste limited edition. ‘Een zwart cacaowafelhoorntje met daarin een kleurrijke combinatie van mango-passievrucht- en aardbeienijs, gehuld in een zwarte verpakking met daarop een vlammende draak. Een echte aandachttrekker dus, zowel van binnen als van buiten, waar je je handen gewoon aan wilt (ver)branden deze zomer’, zegt Robin Misdorp, ijscoman bij OLA, Unilever.



Mystieke touch

‘Net als vorig jaar met Cornetto Mermaid, hebben we dit jaar voor Dragon aanvankelijk veel werk verricht om te begrijpen wat de volgende trend onder tieners en jongvolwassenen zou kunnen zijn. Met de hulp van ons Data-team en enkele trendrapporten, kregen we meer dan één optie voor de volgende Cornetto Limited Edition en van de verschillende alternatieven vonden we Dragon de sterkste. Het had dezelfde mystieke touch als Mermaid’, zegt Cornetto brand manager Europa Sofia Buglione.

Van design tot communicatie

De Cornetto Dragon heeft een opvallende verpakking: zwart. Waar de klassieke Cornetto met nootjes wordt afgetopt is er voor de Cornetto Dragon, geheel in stijl, gekozen voor zwarte cacao cookies, die eruitzien als knapperige kooltjes. Dat, én de trends op het gebied van entertainment, mode en games, inspireerde ontwerpster Natalya Chemerilova van het bureau Cayena Art tot dit originele en onderscheidende verpakkingsdesign, binnen de Unilever-richtlijnen. Unilever werkte overigens al eerder met haar samen. Buglione: ‘Natalya heeft ons in veel projecten geholpen, maar voor Cornetto Dragon werkt ze voor het eerst vanaf het begin van de creatieve innovatie met ons samen; van het verpakkingsdesign tot de communicatie. En tot tevredenheid.’

Oosters tintje

De Russische ontwerpster vertelt wat de gedachte is achter dit onderscheidende ontwerp. ‘De opdracht was: maak een modern en helder ontwerp, dat opvalt tussen de andere Cornetto-producten. Het ontwerp moest trendy zijn en tegelijkertijd wilden we een beetje mystiek en een oosters cultuur-tintje toevoegen. Daarom veranderde ik ook het logo, dat is nu de goudrode draak. Goud en rood doen het geweldig op zwart. Ook staan die kleuren voor het drakenvuur.’ Chemerilova vertaalde de merkwaarden van Unilever in het design. ‘Ik werk graag voor het merk Cornetto. Voor mij staat het voor helderheid, liefde, jeugd en ook klassiekers die met de tijd meegaan.’ Wat ze vaak het moeilijkst vindt, is het selecteren van het uiteindelijke ontwerp. ‘Ik vind het erg leuk om verschillende ideeën uit te werken. Het meest uitdagende voor mij is om het beste idee te kiezen, omdat we normaal gesproken veel opties creëren. Dus het Cornetto-team was een grote hulp tijdens het proces.’

‘Goud en rood zien er geweldig uit op zwart’

‘Spannende opschudding’

‘Trends op het gebied van entertainment, mode en games. Tatoeages in de vorm van dranken, games als Age of Ashes en rumoer over de release van de Game of Thrones-opvolger: House of the Dragon, zijn voor ons bepalend geweest bij de ontwikkeling van deze bijzondere limited edition introductie. De Cornetto Dragon schudt het diepvriesschap wakker’, zegt Robin Misdorp.


Sinds 1960

De Cornetto is een ijsje van OLA dat weer onderdeel is van Unilever. Het merk bestaat al sinds 1960. OLA  is onderdeel van ‘the  Heartbrand’, het bekendste  ijslogo  ter wereld. Dit logo wordt in meer dan 50 landen wereldwijd gebruikt en ieder land heeft zijn eigen  ijsnaam. Zo heb je Wall’s in het Verenigd Koninkrijk, Streets in Australië,  Kibon  in Brazilië, Langnese  in Duitsland en OLA in Nederland. Onder de OLA-vlag vind je  naast Cornetto,  bekende merken zoals Magnum, Solero, Calippo, Festini en de Raket.

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox