Letters verbeelden vruchten in Omoono’s branddesign
Verpakkingen |
VerpakkingsManagement |
mei 01, 2022
Merk- en designbureau Now Even Better heeft het merk en verpakkingsdesign OMOONO gecreëerd voor de bekende Nederlandse foodfotograaf en hobby fruitteler Willem Groeneveld. Het betreft een design voor de producten van zijn boomgaard waar zogenoemde hoogstambomen staan.
De naam OMOONO is afgeleid van Pomona, de naam van de Romeinse godin van de fruitbomen. Op de verpakking fungeert de hoogstamboom als visual device voor de merknaam, waarvan de letters de vruchten verbeelden. ‘We hebben er bewust voor gekozen geen rechttoe rechtaan woordmerk en logo te creëren, maar bovenal een herkenbare, iconische merkidentiteit te creëren’, vertelt Jack Gnodde van Now Even Better. ‘We willen de consument intrigeren en nieuwsgierig maken naar het verhaal áchter het merk.’
Fotografie centraal
‘Het stond voor ons vanaf het begin vast dat de prachtige fotografie van Willem Groeneveld een belangrijke rol zou spelen in zowel merkidentiteit als verpakkingsontwerp’, vult collega Bart Nagel aan. ‘Elk stuk fruit werd direct na het plukken, ter plaatse gefotografeerd in natuurlijke lichtomstandigheden. Iedere vrucht werd vastgelegd zoals hij is, met alle perfecte imperfecties. Het prachtige september licht en bijbehorend schaduwspel vormen een belangrijk onderdeel van het eindresultaat.’
Heineken-case
Now Even Better creëert visuele verhalen om merken (nieuw) leven in te blazen. Het eigen verhaal begon in 2017 in Amsterdam. Als twee bevriende, freelance brand designers, Henrik van der Zwet en Bart Nagel, de handen ineen slaan om voor Heineken in Ethiopië een lokaal biermerk te ontwikkelen. In 2018 sluit Jack Gnodde als derde partner aan bij Now Even Better. Anno 2022 groeit het designbureau verder en werkt het onder andere voor nationale en internationale bier- en fmcg merken, waaronder Heineken, Wessanen/Zonnatura, Remia en Body & Fit.