Een duik in… Vandemoortele Squeeze

Marie Spaas is een gedreven en enthousiaste Product and Packaging designer. Met Blackbirds werkte ze in de afgelopen jaren aan vele packaging design uitdagingen voor verschillende van onze klanten. Graag neemt ze je mee in het vormelijk en technisch ontwerptraject van de Vandemoortele Squeeze verpakking.


Vandemoortele staat voor genieten, zo brengen ze verschillende bakkerijproducten, margarines, oliën en vetten op de markt. Om bijvoorbeeld je frietjes in te bakken en daar hoort ook een goede mayonaise bij, met een handige verpakking natuurlijk.

We duiken graag samen even in dit packaging design project. Waar we het vorige week hadden over de ideation fase, gaan we nu over naar de volgende fase: Concept Design.

Van verpakkingsidee tot gevalideerd concept

Na de ideation fase waarin de eerste ideeën vorm kregen en we de grote lijnen voor de nieuwe verpakking hebben uitgestippeld, gaan we in de conceptfase in samenspraak met de klant verder aan de slag met de ontwerprichting die het meeste potentieel heeft en het beste past bij hun merkstrategie.

Uit de line-up van de ideation fase werd unaniem gekozen voor het ‘soft edged’ ontwerp. We streven ernaar om onze ideeën telkens namen te geven in plaats van nummertjes. Zo hebben we gemerkt dat de ideeën langer bijblijven en gemakkelijker worden herkend.


‘Soft edged’ is elegant en slank, net zoals de reeds bestaande glazen mayonaise verpakking en heeft zachte maar duidelijk gedefinieerde lijnen. Een aantrekkelijk design dat product en merk het beste vertaalt in een ‘ownable’ design. Daarbovenop nodigt de fles ook uit om te squeezen, wat toch de uiteindelijke hoofdfunctie is van deze fles voor de gebruiker.

Voor de 3D vormgeving van de fles hebben we meestal een grote creatieve vrijheid, maar daar tegenover staan natuurlijke enkele technische eigenschappen waaraan de fles moet voldoen. Om te beginnen is de inhoud of het volume van groot belang, want dit bepaalt mee de afmetingen van de fles. Afmetingen hebben op hun beurt dan weer enorm effect op de vormgeving van de fles en de size impression. Maken we fles wat breder krijgt die toch een totaal ander gevoel dan wanneer we bijvoorbeeld de fles wat hoger en slanker zouden maken.

Ook de afrondingen op het ontwerp zijn van groot belang voor de structurele stevigheid van de verpakking. Een fles die in elkaar zakt door het gewicht van het product is het laatste dat je zou willen. Maar net zoals afmetingen, hebben radiussen ook een groot effect op de vormgeving van het ontwerp.

Het vinden van de juiste balans tussen technische en vormelijke eisen is een uitdaging die we met veel plezier aan gaan en wat onze job ook erg boeiend maakt.

Om dit alles zo goed mogelijk te kunnen valideren tekenen we de fles uit in 3D CAD. Zo kunnen we spelen met deze technische eigenschappen totdat we vinden dat de vormgeving perfect aansluit bij het DNA van Vandemoortele. In deze fase krijgt ook het labelvlak meer aandacht zodat het optimaal in de fles geïntegreerd kan worden en deel uitmaakt van de hele beleving. Het label design agency kan hiermee verder aan de slag.


Als 3D design bureau mag een 3D printer natuurlijk niet ontbreken, en ook omdat het gewoon erg cool is om je ontwerpen ‘live’ tot leven te zien komen. Aan de hand van fysieke Mock-ups kunnen we dan op een snelle en efficiënte manier het design valideren en uittesten. Hoe ligt de vorm in de hand, valt de verpakking voldoende op in het schap, blijft de fles überhaupt stevig staan, … dit alles blijven we steeds met een kritisch oog valideren tot het einde van het ontwerptraject.


Tot de volgende keer, waar we de laatste fase zullen induiken!

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox