Het Nederlandse notenmerk Duyvis stapt in de categorie broodbeleg met eigen pindakaas. Om het onderscheid te kunnen maken in deze voor het merk nieuwe categorie, zet het volop in op smaak. Het internationale designbureau Morillas zorgde voor de herkenbaarheid.
‘Bij Duyvis hebben we al meer dan 200 jaar verstand van pinda’s. Dus toen vanuit PepsiCo Nederland de vraag kwam of we onze expertise wilden inzetten voor een pindakaas, hoefden we daar niet lang over na te denken. Het voelde als een logische vervolgstap’, zegt Kate Anthonis, Brand Manager bij Duyvis.
Meeliften op vraag
Volgens Anthonis zit de categorie noten- en zadenspreads al een tijd in de lift. Nederlandse consumenten zoeken volgens haar steeds meer naar smakelijke spreads binnen de gezondheidstrend en Duyvis speelt daar nu op in met ‘That’s Peanut Butter’: pindakaas in de varianten Natural en Sweet & Salty. De pindakazen hebben een smeuige toegankelijke smaak waarmee de merkeigenaar alle pinda- & pindakaasfans in Nederland wil bereiken, maar meer concreet: vooral huishoudens met kinderen. De concurrentie in deze voor Duyvis nieuwe categorie, is groot. ‘We onderscheiden ons door volop in te zetten op smaak. Enkel eersteklas pinda’s worden geselecteerd om een kwalitatieve spread te kunnen garanderen. Aan de pindakazen is geen palmolie toegevoegd’, aldus Anthonis.
Blokvorming
Voor het verpakkingsdesign benaderde Duyvis het internationale designbureau Morillas Brand Design met diverse vestigingen in Europa. ‘Binnen PepsiCo werd al eerder met het team van Morillas samengewerkt, vandaar de keuze voor dit bureau.’ De ontwerpers verbeeldden de merkwaarden van Duyvis - plezier, vreugde, spontaniteit en speelsheid – onder meer in de productnaam ‘That’s peanut butter’, maar ook in het relatief grote logo. Anthonis: ‘De verpakking moet, naast herkenbaarheid, de toegevoegde waarde van Duyvis in de categorie versterken. Om op te vallen in het schap hebben we ervoor gekozen om de twee pindakazen dezelfde rode achtegrondkleur te geven – iconisch voor het merk - en de smaakvariaties weer te geven via de kleur van de swoosh (logovorm) en de lollipop-sticker op het deksel. Zo creëren we met deze twee smaken toch een mooi merkblok in het schap en is tegelijkertijd het verschil voor shoppers snel duidelijk. Verder vonden we het belangrijk dat de claim ‘no palm oil’ duidelijk zichtbaar zou zijn vanuit het schap. Tot slot benadrukt de goudkleurige belijning rondom het etiket de premium uitstraling van de producten.’
Doorvertaling
‘Shoppers kennen Duyvis als notenmerk. Om ze nu in de categorie broodbeleg ook naar Duyvis te laten navigeren, is merkherkenning een belangrijke factor’, zegt Anthonis. ‘Het design bevat dan ook een duidelijke verwijzing naar de Duyvis-verpakkingen in het notenschap, maar kreeg wel een meer premium doorvertaling om te beantwoorden aan de vraag van de categorie broodbeleg. Daarnaast brengt de naam ‘That’s peanut butter’ ook de nutty-mentaliteit van Duyvis naar voren.’
Duyvis is een sterk lokaal A-merk, dus voorlopig zijn de twee pindakazen enkel in Nederland en België gelanceerd.