Banderolleren wordt mainstream

De banderol heeft zich ontwikkeld van een niche naar een erkende en veel gebruikte oplossing in de etikettenmarkt. De toepassing is verbreed van in het begin een eenvoudige wikkel voor bankbiljetten naar een kleurrijk rondom-etiket voor de food en non-food.

Dit is een artikel van onze partner Bandall.

Van niche naar mainstream

Een banderol geeft vaak een luxe uitstraling aan een product, maar met hetzelfde gemak een duurzaam en milieuvriendelijk imago. De banderol heeft met deze trend feitelijk de overstap gemaakt van niche naar mainstream. En dat is te merken aan de toenemende vraag naar volautomatische banderolleeroplossingen in alle hoeken van de verpakkingsindustrie.

Productmanagers, category managers, marketingmanagers, allemaal worden ze de wereld in gestuurd om op zoek te gaan naar verpakkingsoplossingen die leiden tot minder plastics en minder afval in de gehele keten.

Co-packers, beschutte werkplaatsen, verpakkingsadviseurs, allemaal bekijken ze ook of banderolleren een optie is binnen het brede scala van verpakkingsoplossingen. Banderolleren is een belangrijke tool om tot veel van bovengenoemde resultaten te komen. Namelijk; een duurzame uitstraling, milieuvriendelijke verpakking, fraaie branding, minder tot geen plastics en last but not least; minder afval.

Van proefperiode met stand alone huurmachine naar volautomatisch maatwerk

Banderolleren begint veelal met een testperiode. Daarvoor heeft Bandall diverse huur- en leasemogelijkheden. Deze gaan bijna altijd uit van een stand alone machine. In een testperiode wordt ervaring opgedaan met banderolleren. Ook worden er markttests gedaan. Hoe reageert bijvoorbeeld de consument in de winkel op een banderolverpakking? Vervolgstappen leiden steeds vaker naar volautomatische toepassingen, al of niet uitgaande van meerkopsmachines.

‘De banderol is als product volwassen geworden. Naast de functies bundelen, informeren, communiceren en promoten, is verduurzamen erbij gekomen. Om die reden wordt er nu ook in samenwerking met Business partner Max. Aarts de recent ontwikkelde ECO.BAND aangeboden. Dat betreft een papieren banderol met een innovatieve en milieuvriendelijke coating, de ECO.SEAL. Deze coating bevindt zich alleen op het deel waar geseald wordt, zo'n 2% van de banderol. Dat geeft een coating besparing van 98%. De papieren ECO.BAND banderol is hierdoor volledig recyclebaar.

 


Bram van Roosmalen, CEO Bandall en André Prophitius, managing director Speciaal drukkerij Max. Aarts.

 

Elke banderolleeroplossing ontstaat in samenspraak met de klant. Stuur gerust wat samples op, dan gaat Bandall daar meteen mee aan de slag. Meer weten? Ga het gesprek aan met de adviseurs van Bandall.

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox