Stephan van Ee, Directeur Marketing bij Vrumona, over het nieuwe Pepsi design.

‘Nieuwe Pepsi design is hip en krachtig’

Het merk Pepsi krijgt een volledig nieuwe visuele identiteit. Het nieuwe design laat de uitstraling uit de jaren ‘60/’70 herleven. Dit is de eerste update sinds 14 jaar tijd. Stephan van Ee, Directeur Marketing bij Vrumona - licentiepartner van PepsiCo: ‘Het klinkt als een klein detail, maar het nieuwe design vergroot voor consumenten en klanten wel de herkenbaarheid en vindbaarheid.’

‘Pepsi is er voor mensen die op zoek zijn naar méér en is altijd gedreven door een grenzeloos geloof in mogelijkheden’, meent Stephan van Ee. ‘Meer energie, meer smaak, nieuwe ervaringen… Dat is altijd de basis geweest van het merk Pepsi. De ‘Forever Young’-mentaliteit van oprichter Caleb Bradham is wat ons drijft en dan moet je actueel blijven en meegaan met de generatie die nu opkomt.

Merknaam Pepsi in de globe

‘Anderhalf jaar geleden hebben we onze merkfilosofie aangepast naar ‘Thirsty For More’. En daar hoort ook een nieuwe uitstraling bij om de geest van de nieuwe generatie vast te leggen. De laatste aanpassing dateerde van veertien jaar geleden.’

‘Van tevoren vroegen we een groep consumenten: teken eens het Pepsi-logo. De meesten bleken de naam Pepsi uit zichzelf ín de globe te tekenen. En wat wil het toeval? Dat is hoe Pepsi er in de jaren '60/'70 uitzag met het woordmerk Pepsi in de globe. Dat zit blijkbaar nog ergens in het collectieve geheugen. Dat zijn we gaan terugbrengen. Het klinkt als een klein detail, maar het vergroot voor consumenten en klanten wel de herkenbaarheid en vindbaarheid.’

Design getest

‘We hebben het nieuwe design middels eye-tracking uitvoerig getest in meerdere markten. Het bleek dat de vindbaarheid met 15 procent steeg. Voor de horecaondernemer is de nieuwe uitstraling ook goed nieuws. Je hebt natuurlijk de grotere flessen achter de bar en op festivals, maar de kleine glazen flesjes in de bediening zijn toch een visitekaartje. Zo helpen we de ondernemer om meer beleving mee te geven aan gasten. De nieuwe uitstraling is echt hip en krachtig.’

Pepsi Zero Sugar

Een ander onderdeel van de Pepsi relaunch is de naamswijziging Pepsi MAX naar Pepsi Zero Sugar. Hoewel MAX een sterk merk is, was het verschil met zero niet voor alle consumenten duidelijk. Daar kan nu geen verwarring meer over bestaan.

‘Een primeur: ook bij 7UP gaan het bedrijf dit toepassen. 7UP Free wordt straks 7UP Zero Sugar. Daarnaast krijg 7UP ook een nieuwe look. Beide merken zullen daardoor nog verfrissender en eigentijdser aanvoelen.’

Duurzame overgang

‘Gedurende Q1 2024 wordt het nieuwe design geleidelijk geïntroduceerd in de markt, afhankelijk van de marktvraag. We maken daarbij eerst bestaande voorraad op en wordt er geen materiaal onnodig weggegooid. Zo maken we onze ‘oude’ Pepsi Max dopjes voor de 20cl flesjes eerst op, voordat we de dopjes met het nieuwe logo introduceren. Een gefaseerde, duurzame overgang staat voor ons centraal tijdens deze campagne.’

Meer artikelen

recent new image
Designstudenten tonen...

Tijdens de EPDA Future Packaging Award...

Lees meer
recent new image
La Baleine viert 90 jaar...

Het iconische Franse zoutmerk brengt...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

De jaarlijkse Pentawards-competitie...

Lees meer
recent new image
Boop hondenshampoo: met...

Het nieuwe ontwerp van Boop's Pet...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox