‘Basil Hayden, een klein bourbon merk van Beam Suntory, valt op tussen de rokerige en scherpe bourbons door zijn heerlijke doordrinkbaarheid. De uit Kentucky afkomstige bourbon weet gastvrij te zijn zonder waterig te smaken. Bourbons met een meer toegankelijke smaak zijn de afgelopen jaren populair bij consumenten.
‘Hoewel het product goed was en de verpakking er onderscheidend uitzag, miste het ontwerp een zekere verfijning’, aldus Alice Clapp, associate strategy director bij Design Bridge. ‘Het had ook enkele praktische nadelen; het papieren, losse label, dat als een 'slabbetje' over de fles zit geschoven, scheurde bijvoorbeeld of raakte verzadigd met drank bij het uitschenken. Daarnaast bevatte het een lang verhaal wat slecht leesbaar was.’
Gemoderniseerd
Design Bridge liet het losse label vervallen en verving het door een nieuw, gemoderniseerd label dat eenvoudig kernwaarden communiceert in elegante letters. Er staat onder meer dat het om een aged whiskey gaat die gerijpt is door The James B. Beam Distilling Co..
De karakteristieke en uiterst charmante ‘riem’ is vergroot. Het is gepolijst en de letters zijn omgevormd naar een soort grote gesp. Dit onderscheidende element heeft als bijkomend voordeel dat het samenhang creëert in de hele portfolio van het merk.
‘De nieuwe look heeft de verkoop flink verhoogd, waardoor het met recht de Designalytics Effectiveness Award heeft gewonnen’, aldus de jury.
Effectief design
De Designalytics Effectiveness Award, onderdeel van de Dieline Awards, pakt dit onderwerp aan door effectief design rechtstreeks te koppelen aan merkgroei. Deze award is volledig datagedreven; detailhandel verkopen en kwantitatieve consumententests bepalen de winnaar.