Marigold Queen of Eggs: zó verpak je een culinair ei
Het perfecte voer én veel creativiteit, daarmee lukte het pluimveehouder Jos Nelissen een bijzonder ei voor chefs te ontwikkelen. De top van culinair Nederland loopt ermee weg en er is zelfs al Marigold Advocaat.
‘Er is een nieuw ei in de keuken, het eerste culinaire ei ter wereld. Met een heerlijk romige smaak, fluwelen textuur en zonnige dooier. Het Marigold ei. Het geheim? Een vrolijk oranje bloemetje.’ Zo luidt het persbericht dat Marigold aankondigt. Het verhaal begint al veel eerder, maar zo’n drie jaar geleden zette Jos Nelissen, tweede generatie eierproducent uit het Noord-Limburgse Oirlo, de nodige stappen om een merk te ontwikkelen rondom dit bijzondere ei.
Speciale ingrediënten
Zijn geheim is het kippenvoer, met speciale ingrediënten waaronder afrikaantjes. Deze bloemetjes bleken een groot effect te hebben op de smaak en textuur van het ei. ‘Het Marigold ei ontleent zijn krachtige kleur en volromige smaak aan een fleurig bloemetje: het afrikaantje. Onze vrolijke scharrelkippen – "the Queens of eggs" – eten speciaal natuurlijk voer met onder andere dit aromatische bloemetje. Daardoor leggen ze nu dit unieke ei’, zegt Nelissen. Na jarenlang experimenteren weet hij precies op welke manier bepaalde ingrediënten in het kippenvoer invloed hebben op de smaak en textuur van het ei.
Enthousiaste chefs
Als de uitgangspunten smaak en textuur zijn, is het logisch om op zoek te gaan naar ervaringsdeskundigen. Daarom zijn enkele van de beste chefs van Nederland gevraagd om het nieuwe product – zonder voorkennis – te beoordelen. Werden de smaak en textuur anders ervaren en waren deze kwaliteiten een echte toegevoegde waarde? De chefs waren nog enthousiaster dan gedacht en op basis daarvan kon de volgende stap worden gezet: een commodity product neerzetten als een bijzonder kwaliteitsmerk in de culinaire wereld. Ariane van Mancius van NowNewNext en haar team verzorgden de vormgeving, het design en de verpakking van het merk. ‘Met NowNewNext creëren we meerwaarde door design, storytelling en innovatieve verpakkingen. In het Marigold concept betekent dit een unieke versie van het traditionele ei in een nieuw jasje.’ Jorane Cuppen van Guts to Glory nam de brandstrategie voor de gastronomie, de PR en marketing en de contentstrategie voor haar rekening.
Iconische foto
De naam Marigold is niet zomaar gekozen. Van Mancius: ‘Jos en zijn dochter Mirthe wilden vanwege de goudgele kleur van het afrikaantje iets met goud, dus daar komt Gold vandaan. Marie is de doopnaam van alle vier zijn kinderen. Zo kwamen we op Marigold.’ Nelissen wilde ook een combinatie met kunst, omdat de beste chefs volgens hem ware kunstenaars zijn. Beeldbewerker Rutger Paulusse bewerkte de elementen van de kip en creëerde zo een iconische foto van de Marigold kip. Hij maakte ook een illustratie van de kip in Zentangle. Daarnaast kwam er uiteraard goud terug in het merk- en verpakkingsconcept. PaperFoam ontwikkelde de eerste eierdoos: een duurzame zwarte doos op basis van aardappelzetmeel.
Gastronomische innovatie
Cuppen: ‘We wilden het ei als culinair ei positioneren, omdat het zo romig is en zo goed van smaak. De strategie was dan ook om ons op sterrenrestaurants te richten. Het lekkerste ei voor de beste chefs van Nederland.’ Onno Kokmeijer, voormalig Executive Chef en restaurantmanager van Ciel Bleu**, werd Brand Ambassadeur van het Marigold ei. Hij zag de enorme potentie van dit bijzondere product en wilde graag meedenken. Kokmeijer: ‘Als chef ben je continu op zoek naar de beste ingrediënten om naar perfectie te streven en je gasten keer op keer te verrassen. We staan er eigenlijk nooit bij stil, maar zoiets simpels als een ei is een absoluut basisingrediënt op culinair gebied, met een grote toepasbaarheid en veelzijdigheid. Marigold maakt van dit alledaagse ingrediënt een gastronomische innovatie. Het Marigold ei daagt chefs uit om hun creativiteit naar een hoger niveau tillen.’
Signature dish
Ook sterrenchef Jonnie Boer omarmde het Marigold ei en bedacht samen met Nelson Tanate, Executive chef van De Librije***, bij de introductie van het ei een nieuw gerecht op basis van de Marigold eidooier en kaviaar. Het werd dé signature dish van De Librije, die veel aandacht kreeg in de vakpers én op TV. Inmiddels zijn er ook twee soorten advocaat, de Revenge en Rumour, gemaakt van Marigold eieren en de Botanical Spirits van De Librije. In de Rumour zit ook Nederlandse vanille verwerkt. Beide soorten advocaat, onder meer verkrijgbaar in de winkel en via de webshop van De Librije, werden onlangs officieel gepresenteerd.
Benieuwd naar het culinaire verhaal? Bekijk dan deze video van Onno Kokmeijer:
Nieuw merk
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Nieuw design voor Christmas Ale van Great Lakes Brewing
Met de feestdagen in zicht keert de populaire Christmas Ale terug, dit jaar met een vernieuwd...
Tony’s Chocolonely brengt een ode aan Amsterdam met speciale reep
Met de introductie van de ‘Amsterdam reep’ zet Tony’s Chocolonely een stad vol historie en cultuur...
Outlaw geeft secundaire Peroni-verpakking een premiumuitstraling
De Britse designstudio Outlaw heeft een vernieuwde secundaire verpakking voor het Italiaanse...
Lonsdale vernieuwt merkidentiteit van Cœur de Lion
Cœur de Lion, een bekend Frans merk van zachte kazen, heeft een ingrijpende merkvernieuwing...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox