Relevantie terugpakken
Ook van belang voor het nieuwe design is de positie ten opzichte van de concurrentie in het schap. ‘De uitdaging is dat je relevant blijft binnen een categorie. Struik was, zo bleek uit marktonderzoek, een beetje aan het wegzakken in de top of mind van de consument. Die relevantie willen ze terugpakken, want ze zijn kwalitatief een hele goede tegenhanger van de grote merken. Om je te onderscheiden, wil je als merk moderner en meer eigen naar voren komen. Daarbij moet je echter goed voor ogen houden dat je met je producten in een traditioneel schap staat, waar een bepaalde visuele taal wordt gesproken. De uitdaging was dus om met de verpakkingen binnen die traditionele markt op een onconventionele manier die traditie weten te behouden; het vertrouwde beeld, op een eigen karaktervolle manier vertaald’, vertelt Boersma.
Gigantisch lekker
In het nieuwe ontwerp staat de “gigantisch” lekkere smaak centraal. Designer Amanda de Ruiter is met dat “gigantisch” letterlijk aan de haal gegaan door de beelden van de ingrediënten in verhouding veel groter te maken dan de afbeelding van het eindproduct. ‘Struik gebruikt dezelfde ingrediënten als andere merken; daarin onderscheid je je niet. Door de rollen om te draaien, de traditionele elementen te hergroeperen op een vernieuwende manier, pak je de aandacht in het schap. Daarbij maken we gebruik van eigentijdse, frisse pastelkleuren, die in deze categorie producten niet veel voorkomen. Daar zie je vooral warme, donkere kleuren. Dit alles volgens ons credo “zorg dat je bij je leest blijft als merk” zodanig gedoseerd dat je je geloofwaardigheid behoudt.’
Autoriteit
‘In aansluiting daarop hebben we ook voorgesteld om het merk meer centraal te stellen in het design en een krachtigere uitstraling te geven. Het woordbeeld Struik was eerst “handgetekend”, en kwam daardoor niet heel krachtig over. Door wat subtiele veranderingen oogt het nieuwe logo veel moderner en straalt het meer autoriteit en vertrouwen uit. Daarbij geholpen door het centraal op de verpakking te plaatsen’, vertelt De Ruiter.