Het merk La Baleine is een Frans food icoon. Het logo is in 1934 ontworpen door Benjamin Rabier, een beroemde Franse illustrator die ook bekend is van de koe van La Vache Qui Rit. Benjamin Rabier koos voor een walvis, de onbetwiste koning van de zee. De kleuren blauw en wit verwijzen naar de zee en het zout en de natuurlijke identiteit van het merk.
Vuurtoren
De frisse, lichtere kleuren, de nieuwe vuurtoren en de Franse vlag onderstrepen de natuurlijke identiteit van het merk. Een merk dat in bijna negentig jaar vaker een modernisering onderging zonder van identiteit te veranderen.
Kijk hier hoe het merk en hoe het logo met zijn tijd mee ging.
Natuurlijk zeezout van La Baleine
In de Camargue wordt al sinds de Romeinen zout gewonnen. Er is veel zon, warme wind en weinig regen. Ideaal om zout te winnen. Het zoutmoeras is in Aigues Mortes is 8000 hectare groot, en een beschermd Natura 2000 gebied. Het microklimaat en de verschillende zoutgehaltes van de zoutbedden trekken een grote diversiteit aan flora en fauna aan. In Aigues Mortes vind je meer dan 350 verschillende soorten vogels en 280 verschillende planten. Het gebied is onderdeel van het Life Programma voor milieu en klimaat van de Europese Unie.
De nieuwe pakken staan vanaf deze zomer in de winkel.
De oude verpakking fijn zeezout heeft een donkere kleur blauw en de oude verpakking voor grof zeezout was deels rood. Verder zijn de aardappel en tomaat vervangen door een vuurtoren.
Pow Comms, het PR bureau van La Baleine, verstuurt de perspakketjes in een doosje van gerecycled karton en bedrukt met plantaardige inkt.
'We willen aansluiten bij de MVO-gedachte van La Baleine en hebben daarom bewust gekozen voor een duurzame verpakking in plaats van een full colour bedrukte verzenddoos, zoals meestal gebruikelijk is bij perspakketten', aldus Niels Paauw, Mediabefluisteraar van Pow Comms.