Siciliaanse tegels 2.0
Voor het verpakkingsdesign haalde Positivity inspiratie uit de traditionele, Siciliaanse tegels. ‘We wilden de keuken van daar naar hier halen, maar dan in een modernere stijl. Ook was het idee om iets te maken dat je niet per se in het keukenkastje opbergt; dat je de producten koopt, omdat ze mooi staan op het aanrecht. De prachtige tegels in de Siciliaanse keuken met hun tomaatjes en citroentjes, dat was precies wat wij wilden vertellen’, legt Oomen-White uit. ‘Elke verpakking heeft een geometrische vertaling van het product. Met de afzonderlijke patronen voor elk specifiek product, communiceert de verpakking al in het detail tot welke productgroep het behoort, bijvoorbeeld blaadjes als hint naar olijfolie en lange, rechte lijnen naar spaghetti. Voor het logo hebben we de groene ovaal behouden en daarin ook de Siciliaanse tegel verwerkt met een mooie Italiaanse typografie. Met de kleurcodering wilden we de biologische ingrediënten en de goede kwaliteit vieren. We kozen felle kleuren voor een smaakvoller gevoel. Als je alle producten naast elkaar ziet staan, geeft dat een gevoel van verscheidenheid en rijkheid.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Het oude en nieuwe logo dat een combi is van de ovaal van het oude logo en een Siciliaanse tegel.
Verpakkingen vertellen merkverhaal
Volgens Oomen-White vertellen de verpakkingen het merkverhaal prachtig: ‘Ook naar de off pack-wereld zijn de Siciliaanse tegels leidend geworden voor het grid. Alles ademt hierdoor La Bio Idea.’ En met deze revolutionaire rebranding focust het merk zich op een wat breder en jonger publiek, dat ook in andere winkels shopt. ‘De doelgroep is niet meer de
“geitenwollensokkenconsument”, die bereid is om op smaak in te leveren om de planeet te redden. Jongere consumenten zijn into vegan, biologisch en een verantwoorde herkomst, maar willen ook genieten van authentieke, heerlijke én visueel aantrekkelijke producten.’
La Bio Idea is verkrijgbaar in de health food channel, onder meer via Udea bij Ekoplaza, Odin en in zelfstandige natuurvoedingswinkels. Inmiddels vindt de uitrol van de nieuwe verpakkingslijn plaats. Oomen-White: ‘Er worden natuurlijk geen oude verpakkingen weggegooid. Momenteel liggen er verschillende pasta’s, tomatenproducten, olijfolies en bonen in de nieuwe verpakking in het schap, en binnenkort komt er meer aan. Voor Positivity betekent dat dat we een van de leukste opdrachten die we ooit mochten doen, bijna hebben afgerond. Het is geweldig om samen te werken met mensen die het hart op de juiste plek hebben én heerlijke producten maken.’

De oude (links) en nieuwe verpakking van La Bio Idea.