La Bio Idea gaat voor revolutionaire rebranding van haar verpakkingen

La Bio Idea gaat voor revolutionaire rebranding

Het Italiaanse merk La Bio Idea brengt zijn traditionele, biologische producten in een verfrissend redesign op de markt. Positivity Branding creëerde dit kleurrijke en smaakvolle verpakkingsdesign in samenwerking met het La Bio Idea-marketingteam en de betrokken Italiaanse familiebedrijven. En dat ging er af en toe heerlijk Siciliaans aan toe.

 

La Bio Idea bevat een range aan authentieke en biologische producten, gemaakt door Italiaanse families die op Sicilië en het vasteland wonen. Het merk bestaat sinds 1991 en vond het tijd voor een merkevolutie. Positivity Branding, het Amsterdamse designbureau dat deze opdracht kreeg, ging een stap verder met een revolutionaire rebranding. Volgens Marloes Oomen-White, design director, is dit kenmerkend voor Positivity: ‘We geven alles – going the extra mile – omdat we houden van wat we doen en dit oprecht onze passie is. Samen met La Bio Idea formuleerden we een debrief, waarin we het streven naar premiumisatie en verjonging van het merk opnamen. Dit wilden we bereiken door authentieke en eigen verpakkingen te creëren, die het prachtige merkverhaal van de Siciliaanse boerencultuur en families vertellen. Bovendien winkelen bio-bewuste consumenten niet uitsluitend in winkels als Ekoplaza, maar ook bij de reguliere supermarkten. Daardoor ontstaat er meer kruisbestuiving. Zij zien producten in Albert Heijn met prachtige crafted designs die organic communiceren. La Bio Idea kon niet achterblijven.’

Tekst gaat verder onder de foto.

LaBioIdea.2_VM1_25

De verschillende pastaverpakkingen met voor elk product zijn eigen patroon in de vorm van de pasta.

Modern verpakkingsdesign

De weg naar een revolutionaire rebranding begon met een presentatie van drie knalgoede concepten. ‘We hebben daar veel energie in gestoken en het marketingteam omarmde direct het gekozen moderne design. Een succesvolle store test met een  aantal verpakkingen gaf ook voor de board de doorslag’, vertelt Oomen-White. ‘De samenwerking is vanaf het begin prettig en heerlijk Siciliaans: normaal gesproken krijgen we een professionele stansmestekening, maar bij La Bio Idea werken we echt samen met de Italiaanse families en daardoor ging het wat anders dan anders. Zo kregen we bij aanvang geen vector cutter-bestanden, maar een video van een tekening zonder formaten. Deze werkwijze bracht wat uitdagingen met zich mee, maar er zat ook een enorme charme in. En uiteindelijk kwamen we er samen toch uit.’

'Voor het verpakkingsdesign haalde Positivity inspiratie uit de traditionele, Siciliaanse tegels'

Siciliaanse tegels 2.0

Voor het verpakkingsdesign haalde Positivity inspiratie uit de traditionele, Siciliaanse tegels. ‘We wilden de keuken van daar naar hier halen, maar dan in een modernere stijl. Ook was het idee om iets te maken dat je niet per se in het keukenkastje opbergt; dat je de producten koopt, omdat ze mooi staan op het aanrecht. De prachtige tegels in de Siciliaanse keuken met hun tomaatjes en citroentjes, dat was precies wat wij wilden vertellen’, legt Oomen-White uit. ‘Elke verpakking heeft een geometrische vertaling van het product. Met de afzonderlijke patronen voor elk specifiek product, communiceert de verpakking al in het detail tot welke productgroep het behoort, bijvoorbeeld blaadjes als hint naar olijfolie en lange, rechte lijnen naar spaghetti. Voor het logo hebben we de groene ovaal behouden en daarin ook de Siciliaanse tegel verwerkt met een mooie Italiaanse typografie. Met de kleurcodering wilden we de biologische ingrediënten en de goede kwaliteit vieren. We kozen felle kleuren voor een smaakvoller gevoel. Als je alle producten naast elkaar ziet staan, geeft dat een gevoel van verscheidenheid en rijkheid.’

Tekst gaat verder onder de foto.

LaBioIdea.3A_VM1_25

Het oude en nieuwe logo dat een combi is van de ovaal van het oude logo en een Siciliaanse tegel.

Verpakkingen vertellen merkverhaal

Volgens Oomen-White vertellen de verpakkingen het merkverhaal prachtig: ‘Ook naar de off pack-wereld zijn de Siciliaanse tegels leidend geworden voor het grid. Alles ademt hierdoor La Bio Idea.’ En met deze revolutionaire rebranding focust het merk zich op een wat breder en jonger publiek, dat ook in andere winkels shopt. ‘De doelgroep is niet meer de
“geitenwollensokkenconsument”, die bereid is om op smaak in te leveren om de planeet te redden. Jongere consumenten zijn into vegan, biologisch en een verantwoorde herkomst, maar willen ook genieten van authentieke, heerlijke én visueel aantrekkelijke producten.’

La Bio Idea is verkrijgbaar in de health food channel, onder meer via Udea bij Ekoplaza, Odin en in zelfstandige natuurvoedingswinkels. Inmiddels vindt de uitrol van de nieuwe verpakkingslijn plaats. Oomen-White: ‘Er worden natuurlijk geen oude verpakkingen weggegooid. Momenteel liggen er verschillende pasta’s, tomatenproducten, olijfolies en bonen in de nieuwe verpakking in het schap, en binnenkort komt er meer aan. Voor Positivity betekent dat dat we een van de leukste opdrachten die we ooit mochten doen, bijna hebben afgerond. Het is geweldig om samen te werken met mensen die het hart op de juiste plek hebben én heerlijke producten maken.’

LaBioIdea.4_VM1_25

De oude (links) en nieuwe verpakking van La Bio Idea.

Meer artikelen

recent new image
La Bio Idea gaat voor...

Het Italiaanse merk La Bio Idea brengt...

Lees meer
recent new image
Winnaars PLMA’s Packaging...

PLMA heeft de winnaars aangekondigd van...

Lees meer
recent new image
Hema: ‘De perfecte online...

Karlijn van den Berg, manager...

Lees meer
recent new image
Innovatie door...

Kevin Loos, retail & channel manager...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox