Geen allemansvriend
Het succes achter deze langdurige samenwerking met 75B zit hem volgens Tsjomme vooral in de kwaliteit en waarden waar ze als bureau voor staan. ‘Als brouwerij staan wij ergens voor, we verkopen geen gebakken lucht.’ Iets wat volgens hem ook voor 75B geldt. ‘Ze maken niet enkel een mooi plaatje, maar zijn echt vakgekken, ze snappen ons DNA. Hun ontwerpen zijn origineel en schuren vaak een beetje, iets wat ook geldt voor onze bieren. We zijn geen allemansvriend.'
Ook voor het huidige design heeft Kaapse Brouwers de handen daarom wederom in één geslagen met 75B. Een duidelijke briefing voor dit ontwerp was er niet. ‘Eigenlijk zijn we sinds de start van onze samenwerking het design altijd aan het doorontwikkelen. Al is de focus sinds 2020 wel meer van horeca naar retail verschoven. Daarom is het nog belangrijker geworden dat ons etiket opvalt in de schappen.’
Punk covers ter inspiratie
Dat Kaapse Brouwers en 75B samen een perfecte match vormen, komt ook duidelijk naar voren in een gesprek met designbureau 75B. ‘We willen de onafhankelijke en experimentele mentaliteit van Kaapse Brouwers beeldend maken op een manier waarbij zowel het lef en de autonomie, als de artistieke kwaliteit en eigenwijze smaak naar voren komen. Ter inspiratie van deze selfmade mentaliteit hebben we veel naar punk album covers gekeken. We wilden af van het gevoel van een wikkel op een kaal blikje, maar echt het gevoel uitstralen dat de opdruk en het blik één geheel zijn.’
Tussen kunst en commercie
Grappig genoeg is het uiteindelijke resultaat van het design hetgeen geworden dat ze bij Kaapse Brouwers zes jaar geleden bij de start van de samenwerking in hun hoofd hadden. Iets waar de afgelopen jaren vele omwegen aan vooraf zijn gegaan. Al zet dit uiteindelijke resultaat hen ook aan het denken. ’We stellen onszelf regelmatig de vraag welke kant we nu op willen gaan met de uitstraling van ons bier. Gaan we voor nog gekker en worden de etiketten haast een soort kunst of slaan we toch een wat commerciëlere weg in? Om deze keuze te kunnen maken, proberen we goed na te gaan wie nu écht onze doelgroep is.’
Het effect
Dat het nieuwe design goed aanslaat, is vooral te zien aan de stijgende verkoopcijfers. Sinds de lancering van de nieuwe blikjes zijn de verkoopcijfers in alleen al de retail met maar liefst 30% gestegen. Daarbij slaat het vernieuwde blikje niet enkel aan in de supermarkt, want ook op de webshop en in de horeca blijft het nieuwe design niet onopgemerkt. ‘We zien een toename in het aantal bezoekers in onze webshop, maar ook in de horeca merken we dat mensen net even wat langer naar het blikje blijven kijken, het ziet er ten slotte gewoon erg leuk uit.’