Bruine “Amstel” kroeg
Om de focus opnieuw te leggen op het traditionele karakter van Amstel bier liet Now Even Better zich inspireren door eerdere designs van het biermerk. Volgens Henrik van der Zwet, creative partner, is het mooie van traditie dat alle elementen er al zijn: ‘Je hoeft alleen maar de juiste eruit te halen. In het logo, de gouden ring, komt veel samen: het woordmerk “Amstel bier” staat centraal met op de achtergrond de witte boven[1]kant en rode onderkant. We wisten direct dat deze elementen de foundation zouden vormen voor het redesign.
Voor de eigentijdse uitstraling gaven we het logo een meer driedimensionale vorm met goudschakeringen. In het hele design brachten we gelaagdheid aan door het logo op een donkerrode achtergrond te positioneren, illustraties achter het logo te plaatsen en het design meer structuur te geven. De detaillering in de illustraties, de gouden elementen en de combinatie van drie stijlvolle lettertypes, waaronder de krulletter van de “bruine Amstel kroeg”, geven een rijkere look & feel.’
Eenheid in portfolio
Ook het versterken van de eenheid binnen het productportfolio van Amstel bier was een aandachtspunt. ‘Door de jaren heen hadden de Amstel Radlers een sterke eigen uitstraling gekregen. Bovendien was een gewone Radler moeilijk van een 0.0 te onderscheiden. Met het nieuwe design zijn Radlers nog altijd Radlers, maar passen ze ook goed binnen het merk’, aldus Van der Zwet. ‘We gaven het tweekleurige splitsysteem van het logo een rol in het hele productportfolio.
Elke smaak heeft een eigen kleurstelling: bij Pilsener is dat boven chique donkerrood en onder klassiek Amstel rood. Het 0.0 Bier heeft boven chique donkerrood en onder fris wit en de Radlers hebben boven fruitig geel en onder fris wit.
Zo werkt het splitsysteem als verbindend element tussen de verschillende smaken én biedt dit de mogelijkheid om onderscheid aan te brengen. Plaats je de verschillende smaken naast elkaar, dan loopt de split in één lijn door.’ Gnodde vult aan: ‘Door heritage elementen een eigentijdse uitstraling te geven en familievorming te creëren tussen de verschillende smaken en verpakkingen is de perceptie van Amstel bier verbeterd.’