Hoe pak je de redesign van Amstel Bier aan?

Now Even Better vertelt over hoe zij het redesign van Amstel Bier heeft aangepakt.

Amstel bier staat binnen het portfolio van Heineken Nederland bekend als het traditionele biertje. En dat mag gezien worden. Brand & design studio Now Even Better uit Amsterdam kreeg daarom de vraag om een redesign van Amstel bier te maken met de focus op het goede van traditie, maar dan op een eigentijdse en toegankelijke manier. Jack Gnodde, business partner, omschrijft deze opdracht als een droom die uitkomt: ‘We hebben voor Heineken in veel verschillende landen al biermerken ontwikkeld en vernieuwd, maar Amstel bier is iconisch.

Het redesign van Amstel bier is een eerbetoon aan het traditionele karakter van het biermerk.

Iedereen kent het en binnen Heineken is de betrokkenheid groot. Veel mensen keken daarom met ons mee. Ook de omvang van het project was enorm. Het design moest werken op alle typen verpakkingen en drukwerk én kunnen worden door vertaald naar materialen voor de horeca en events, zoals Vrienden van Amstel Live en Amstel Gold Race. Dat maakte het uitdagend, spannend en gaaf!’

repackaging 2 amstel bier

 

‘Het logo, de gouden ring en het woord- merk “Amstel bier” vormen de foundation voor het redesign’

Creatie aan tafel

Now Even Better houdt van creatie direct aan tafel met de opdrachtgever. ‘Voor elk project vormen we een klein team, dat bestaat uit de klant, lead designer en projectmanager en dat het hele proces bij elkaar blijft: van de kickoff tot en met de oplevering van artwork.

Op deze manier hebben we korte lijnen, kunnen we snel schakelen en ruis voorkomen. Onze klanten waarderen deze werkwijze enorm’, vertelt Gnodde. ‘Wij geloven dat elk merk een verhaal te vertellen heeft. Dit zit in het DNA van het merk. Vroeger werd het merkverhaal met name in communicatie verteld. Tegenwoordig worden alle touchpoints daarvoor ingezet.

Design kan daarin een sterk verbindend visueel element zijn. Bij FMCG-merken (Fast Moving Consumer Goods) komt alles vaak samen bij de verpakking. Deze geeft een beeld van het product en de benefits en vertelt het merkverhaal. Wij zeggen vaak: als het op de verpakking werkt, werkt het ook op een abri of in een advertentie.’

Bruine “Amstel” kroeg

Om de focus opnieuw te leggen op het traditionele karakter van Amstel bier liet Now Even Better zich inspireren door eerdere designs van het biermerk. Volgens Henrik van der Zwet, creative partner, is het mooie van traditie dat alle elementen er al zijn: ‘Je hoeft alleen maar de juiste eruit te halen. In het logo, de gouden ring, komt veel samen: het woordmerk “Amstel bier” staat centraal met op de achtergrond de witte boven[1]kant en rode onderkant. We wisten direct dat deze elementen de foundation zouden vormen voor het redesign.

Logo amstel bier

Voor de eigentijdse uitstraling gaven we het logo een meer driedimensionale vorm met goudschakeringen. In het hele design brachten we gelaagdheid aan door het logo op een donkerrode achtergrond te positioneren, illustraties achter het logo te plaatsen en het design meer structuur te geven. De detaillering in de illustraties, de gouden elementen en de combinatie van drie stijlvolle lettertypes, waaronder de krulletter van de “bruine Amstel kroeg”, geven een rijkere look & feel.’

Eenheid in portfolio

Ook het versterken van de eenheid binnen het productportfolio van Amstel bier was een aandachtspunt. ‘Door de jaren heen hadden de Amstel Radlers een sterke eigen uitstraling gekregen. Bovendien was een gewone Radler moeilijk van een 0.0 te onderscheiden. Met het nieuwe design zijn Radlers nog altijd Radlers, maar passen ze ook goed binnen het merk’, aldus Van der Zwet. ‘We gaven het tweekleurige splitsysteem van het logo een rol in het hele productportfolio.

Elke smaak heeft een eigen kleurstelling: bij Pilsener is dat boven chique donkerrood en onder klassiek Amstel rood. Het 0.0 Bier heeft boven chique donkerrood en onder fris wit en de Radlers hebben boven fruitig geel en onder fris wit.

Zo werkt het splitsysteem als verbindend element tussen de verschillende smaken én biedt dit de mogelijkheid om onderscheid aan te brengen. Plaats je de verschillende smaken naast elkaar, dan loopt de split in één lijn door.’ Gnodde vult aan: ‘Door heritage elementen een eigentijdse uitstraling te geven en familievorming te creëren tussen de verschillende smaken en verpakkingen is de perceptie van Amstel bier verbeterd.’

Blikje, Split Amstel bier (2)(1)

 

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox