Hoe krijg je meer beleving in E-commerce?
3D verpakking voor de webshop gaat het verschil maken.
Het contrast tussen de shopper experience in de fysieke supermarkt en op de bijbehorende webshop is meestal enorm.
Zaken als brand blocking en product verleiding ontbreken meestal online, laat staan dat producten opvallen als ze bijvoorbeeld in de aanbieding zijn. Mick de Reuver van FroQ brandservices ziet grote mogelijkheden om die online beleving te vergroten door de vele toepassingsmogelijkheden van 3D packshots in e-commerce.
Marketeers zijn ook erg enthousiast, maar is het technisch al wel mogelijk?
3D packshots in E-commerce is de toekomst
‘De perceptie van retailers blijft wat achter." zegt de Reuver. Ze denken vaak dat het gaat om te zware bestanden die de webshop trager maken. Dat was voorheen misschien wel het geval, maar inmiddels zijn er CMS-systemen die hier slim mee omgaan.
Zoals door middel van ‘lazy loading’, een techniek waarbij afbeeldingen of video’s pas ingeladen worden als de gebruiker er bijvoorbeeld overheen scrollt. Je website hoeft zo niet meer in één keer helemaal geladen te worden. Dat verkleint de laadsnelheid enorm.‘
Wat is het effect van 3D packshots?
De Reuver gaf begin juni op de Empack een presentatie over de vele mogelijkheden van 3D packshots in de e-commerce. Hij sprak daar in het kader van een samenwerking van zijn organisatie met de HAS Hogeschool in Den Bosch.
Opleiding Packaging Projectmanagement
GetPact, een dochteronderneming van FroQ brandservices, ontwikkelde samen met de HAS de opleiding Packaging Projectmanagement die in september weer van start gaat, en verzorgt ook een aantal van de lessen. De Reuver deelde tijdens de Empack de visie van FroQ‘s label Packshot Creators. ‘We maken niet alleen packshots voor bedrijven die klant zijn bij FroQ.’, vertelt de Reuver.
Alles over verpakkings-artwork, content- en colour management en 3D technologie
De band van FroQ met A-merken, retailers en packaging designbureaus is nauw. Het bedrijf biedt tal van services aan op het gebied van verpakkingsartwork, colour management en content management. 3D technologie maakt het mogelijk om verpakkingen al visueel te maken lang voordat het product in kwestie is geproduceerd, laat staan in de markt is gelanceerd.
De Reuver: ‘Op het moment dat het artwork gereed is, kan Packshot Creators direct beginnen met 3D modelleren. Dat biedt ongekende nieuwe mogelijkheden voor de communicatieafdelingen van onze opdrachtgevers.’
Contrast tussen webshop en retail
De Reuver laat foto's zien van een grote supermarkt. Deze fysieke retail-omgeving biedt de klant een prachtige beleving. Vervolgens laat hij de website van dezelfde retailer zien. Een groter contrast is nauwelijks mogelijk. De afbeeldingen zijn keurig volgens de GS1 richtlijnen gemaakt. Een standaard die is bedacht voor packshots om een rustig en eenduidig beeld krijgen in een online omgeving. Geen achtergrondkleuren of schaduw gebruiken bijvoorbeeld. Het resultaat? Rijen saaie productfoto’s op een witte achtergrond die nauwelijks opvallen en maar heel weinig informatie over het product geven.
Nieuwkomers op voorsprong
'Retailers zouden in e-commerce meer met hun eigen merk kunnen doen, door meer eigenheid/herkenbaarheid in de stijl van de packshots te brengen', vindt De Reuver.
Bijvoorbeeld door meerdere kanten van de verpakking te tonen, een achtergrondkleur toe te voegen, een specifieke hoek te gebruiken of packshots te laten roteren of zelfs te animeren.
‘Het potentieel van 3D-technologie wordt nog lang niet volledig benut. De marketeers begrijpen dat, maar de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de techniek achter de webshop vinden het vaak nog complex.
Nieuwkomers In de (online) retailmarkt zijn er meer mee bezig. Omdat ze geen fysieke winkels hebben, zijn ze gefocust op online en moeten ze daar wel het verschil zien te maken. Je ziet dat zij wel proberen beleving over te brengen door bijvoorbeeld achtergrondkleuren te gebruiken. Wat mij betreft mogen andere retailers dat voorbeeld best volgen!’
Voordeel van 3D
Een van de grote voordelen van werken met 3D packshots is dat je de verpakking al meteen visueel kan maken op het moment dat het artwork is goedgekeurd. Ver voor het product op de markt komt, heb je al een perfecte 3D-versie ervan tot je beschikking. De Reuver: ‘Voor ons is het artwork doorgaans genoeg om mee aan de slag te gaan. Wij maken er een 3D packshot van, zodat de verantwoordelijke marketeer al kan beginnen met het maken van de communicatie-uitingen rondom de introductie van een nieuw product. Ver voor datzelfde product kant-en-klaar in de winkel ligt. Met een 3D packshot is het gemakkelijker dan ooit om je reclamecampagne op tijd klaar te hebben. Dat is wel zo efficiënt.’
Materiaalexpressie belangrijk
De Reuver ziet nog een grote toegevoegde waarde voor 3D packshots. Met Computer Generated Images, kortweg CGI’s (Red.: een andere naam voor 3D packshots) en artwork kun je alles maken. ‘Wij maken duizenden CGI’s per jaar. Dat zijn geen foto’s, maar 3D afbeeldingen die we maken door het artwork te combineren met een wire frame. Een wire frame is in feite het skelet van de verpakking dat je ‘aankleedt’ met het artwork en de materiaalexpressie (Red.: materiaalsoort, dikte, kleur, textuur, seals, enz.). Die materiaalexpressie is heel belangrijk. Met onze software kunnen we de eigenschappen van het materiaal online goed laten zien. Denk bijvoorbeeld aan glans. Dat lukt met fotografie maar lastig, je krijgt bijna altijd hinderlijke spiegelingen.
Een ander voorbeeld dat De Reuver geeft zijn transparante verpakkingen. Die worden online nu doorgaans afgebeeld als witte verpakkingen. Een gevolg van de witte achtergrond. Met de technologie van FroQ kunnen we de transparantie in het 3D bestand ook daadwerkelijk laten zien, omdat we ervoor zorgen dat de ondergrond erdoorheen schijnt. Ook dat maakt dat je met zo’n 3D packshot veel kanten op kunt in je communicatie-uitingen. In je advertenties of folders bijvoorbeeld.
Mobile Ready Hero Images
Een ander belangrijk voordeel van 3D packshots is dat je de 3D afbeeldingen optimaal kunt maken voor presentatie op klein (thumbnail) formaat.
In vaktermen heet dat Mobile Ready Hero Images (MRHI). De Reuver: ‘Bij online shoppen gaat belangrijke informatie al snel verloren door het kleine formaat van de afbeeldingen. Zeker op mobile devices.
Consumenteninformatie, zoals merk, productnaam, variant/smaak, inhoud, vallen soms helemaal weg, terwijl ze cruciaal zijn. Bij het maken van Hero images laten we details die minder belangrijk zijn weg. De ruimte die we zo winnen, benutten we door belangrijke elementen prominenter af te beelden. Uiteraard met alle respect voor het design!
Packshot Plus
Maar je kan natuurlijk nog een stap verder gaan. Zo kun je elementen uit het artwork halen en ze als het ware 'uit de verpakking laten komen'. Dit noemen we een Packshot Plus. Ook is het mogelijk om een 3D packshot te laten ronddraaien of bepaalde elementen te laten bewegen met animatietechniek. Dan krijg je 3D packshots die er echt uitspringen en die je heel goed kan gebruiken als je product in de promotie is. En al hoef je niet alle mogelijkheden meteen toe te passen, het laat wel mooi zien hoeveel je met 3D kunt doen. En hoe groot de toegevoegde waarde kan zijn.’
Altijd de laatste consistente info
3D packhots kunnen ook helpen om de informatie op verpakkingen consistent te krijgen online en offline. ‘Zo kunnen wij de teksten uit het goedgekeurde artwork (die we als basis voor het packshot hebben gebruikt) ‘terug pushen’ in de database van de klant. Die kan deze content precies zo gebruiken voor de productinformatie online. Daarnaast kun je in één keer een 'set' packshots maken voor de verschillende afdelingen die ieder weer verschillende behoeftes hebben, zodat alle packshot-uitingen dezelfde consistente kwaliteit hebben.’
Wie durft?
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Nieuw design voor Christmas Ale van Great Lakes Brewing
Met de feestdagen in zicht keert de populaire Christmas Ale terug, dit jaar met een vernieuwd...
Tony’s Chocolonely brengt een ode aan Amsterdam met speciale reep
Met de introductie van de ‘Amsterdam reep’ zet Tony’s Chocolonely een stad vol historie en cultuur...
Outlaw geeft secundaire Peroni-verpakking een premiumuitstraling
De Britse designstudio Outlaw heeft een vernieuwde secundaire verpakking voor het Italiaanse...
Lonsdale vernieuwt merkidentiteit van Cœur de Lion
Cœur de Lion, een bekend Frans merk van zachte kazen, heeft een ingrijpende merkvernieuwing...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox