De Voedselstrategie van 2021-2025 van gemeente Almere is het uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling voor de productlijn Flevo Lokaal. De kernambitie is: trots op mooie, lokale, regionale producten en initiatieven. Het doel is om de lokale producten onder de aandacht te brengen bij een brede groep lokale consumenten.
Development manager Thera van Heuveln van Flevo Lokaal benaderde ontwerper Liesbeth Ronden voor een re-branding van hun merk en verpakkingen. ‘Ik was gelijk enthousiast’, zegt Ronden. ‘Dit geweldige initiatief, met goede en bijzondere producten van lokale ondernemers verdient een onderscheidende uitstraling en een vaste plek in de supermarkt.’
Flevo Lokaal BR van Brouwerij Stijl is een bier gebrouwen van 100% ongemoute granen. Door het verwijderen van het mouten is er 20% minder energie nodig.
Ontwerp van Flevo Lokaal verpakkingen
‘Ik heb gekozen voor een helder verpakkingsdesign’, vertelt Liesbeth Ronden. ‘Het logo is prominent aanwezig op de verpakking. Het bestaat uit een geribbeld, gekleurd vlak met de merknaam in zwarte letters en daaronder de payoff ‘De smaak van Flevoland’.
‘Voor het kleurgebruik is per product gekeken naar het hoofdingrediënt en gezocht naar de product specifieke kleur. Daarnaast is er ook gekeken wat bestaande kleurcodes in de markt zijn en welke voor de consument herkenbaar zijn. Eenvoudig en helder, één codekleur per verpakking. Om het woord Flevo te benadrukken qua uitspraak en eigenheid te creëren is de ‘O’ groter gemaakt in beide woorden. Dat benadrukt extra de uitspraak en de verbinding tussen Flevoland en lokaal.’
Markpunten
De twee schuine strepen waartussen de merknaam staat, benoemt Liesbeth Ronden als markpunten. ‘Het logo kan als een vlag of pinpoint functioneren. Op de landkaart van Flevoland maken we elke trotse ondernemer zichtbaar welke Flevo Lokaal producten maakt. Voor de consument is zichtbaarheid en transparantie belangrijk.’
‘De lokale ingrediënten staan minder prominent, geïllustreerd op de verpakking. De focus ligt op het merk, de consument zal dit initiatief eerst moeten leren kennen. Kortom, het logo is de verbindende factor die het initiatief duidelijk op de kaart zet. Het logo voelt aan als een keurmerk. Helder en clean.’
Flevo Lokaal Chutney van Jara Earth bestaat uit verschillende regionale ingrediënten: knoflook van Polderknoflook uit Lelystad, appels van Fruithal Smits uit Zeewolde en sopropo van volkstuinen in Almere. Flevo Lokaal Aardappel sambal van producent Jara Earth combineert Flevolandse aardappel met Surinaamse madame Jeanette pepers.
Breder perspectief
Hoewel Flevo Lokaal een lokaal initiatief is, is de gedachte erachter veel breder en bijzonder actueel in het licht van de crisis rond klimaat en biodiversiteit. Flevo Campus zoekt naar oplossingen voor stedelijke voedselvraagstukken, door middel van onderzoek, innovaties en experimenten. Zij zien voedsel als een middel voor verandering en bouwen aan een duurzaam, gezond en voor iedereen toegankelijk voedselsysteem.
‘Deze waarden en de kernwaarden van Flevo Lokaal heb ik meegenomen om de visuele identiteit te ontwerpen. Het verpakkingsdesign heeft een herkenbare en toegankelijk signatuur dat aansluit op het lokale initiatief. Het moet een duidelijk gezicht in de markt krijgen.’
QR-code
De verhalen van de individuele ondernemers zijn rijk, meent Ronden. ‘Consumenten kunnen de verhalen via de QR code vinden op de website. In het schap moet de verpakking zijn werk doen en veel fans gaan krijgen. Onze droom is dat de lokale consument de supermarkt binnenstapt en direct in het Flevo Lokaal schap kijkt wat er nu beschikbaar is.’
De ice-t van Flevo Lokaal komt uit de koker van de ondernemer Sharmila Baidjnath Misier. Deze ice-t is gebaseerd op sopropo gecombineerd met munt en gember.