Thirza Kok van Studio Vondst heeft het brand- en packagingdesign gedaan van de Heksengoud likeur

‘Heksengoud trekt de aandacht zonder te schreeuwen’

Louise Molenaar van restaurant Stranders en de Heksenketel op Ameland droomde van haar eigen Amelander likeur en kwam met Heksengoud. Ze vroeg Thirza Kok van Studio Vondst om het brand- en packagingdesign te doen van de nieuwe likeur.

‘Het werd hoog tijd voor een eigen toverdrank’, vertelt Louise Molenaar. ‘Deze zou zoet en zacht zijn. Een concreet idee was er nog niet.’
Thirza Kok werd gevraagd om alle input te verwerken tot een goed verhaal en design. Molenaar vertelde haar onder meer over het verhaal van Rixt van ’t Oerd en de Ritskemooi sage waarvan het beeld in hun dorp staat. Het betreft een weduwe die de schepen misleidde met haar lantaarn. Daarnaast mochten liefde voor de Amelander natuur en hun beleeftuin achter het restaurant ook niet ontbreken. Ze koken immers met de ingrediënten van het eiland en uit hun beleeftuin.

Heksengoud4

Botanisch en magisch

Magisch, eigenzinnig en artistiek, fantasierijk en botanisch waren de woorden die Louise Molenaar belangrijk vond. De likeur moest worden gepositioneerd als een aantrekkelijk souvenir voor toeristen.
‘Deze opdracht paste als een oude jas’, vertelt Thirza Kok enthousiast ‘Aangezien ik dol ben op de Nederlandse eilanden en haar natuur en daar jaarlijks kom. Ik kon er helemaal induiken.’
De designer kreeg veel input vanuit de opdrachtgever en bracht hier hiërarchie in aan. ‘De kunst is om het conceptueel rond te krijgen en het belangrijkste als eerst te vertellen.
Wat wil je als toerist meenemen van een eiland? Iets echt Amelands, iets wat je als cadeau mee naar huis neemt. Het draait om het verhaal en die lag recht voor mijn neus.’

Heksengoud1

Verhaal met een rauw randje

‘Het was duidelijk dat Rixt een rol in het verhaal moest gaan spelen, omdat dit een bekend verhaal is die echt bij het eiland hoort’, vertelt Thirza Kok. ‘Gezien het drankje goudkleurig was, en Ritskemooi waardevolle spullen verzamelde van de gestrandde schepen, bedacht ik de naam Heksengoud.’
‘Het is een mooi verhaal met een rauw randje. Dus ook de stijl mocht stoer blijven. Het oude verhaal in een nieuw jasje bracht mij bij klassiek moderne typografie. Ik creëerde een uit hout gekerfde illustratiestijl, het hout waar de boten van werden gemaakt. De compositie maakt het sprookjesachtig en avontuurlijk. De vuurtoren mocht niet ontbreken en kreeg een speciale plek op de hals.’
Om het design nog meer kracht bij te geven adviseerde Thirza Kok een verhaal te laten schrijven die de sage op een nieuwe manier kon vertellen. Anna Duszczynska van A.D. New World werd benaderd en zij schreef een prachtige rijm. Deze wordt nu in het promotiefilmpje gebruikt en staat op de zijkant van de fles.

Heksengoud3

Artistieke fles

Het uiteindelijke resultaat bestaat uit een magisch, eigenzinnig en artistieke fles die het meenemen waard is. Net zoals Rixt ook al het waardevols verzamelde. Het is een aantrekkelijke souvenir. Een verpakking met een helder verhaal, zonder dat deze schreeuwt trekt hij de aandacht.

Heksengoud6

 

Meer artikelen

recent new image
Designstudenten tonen...

Tijdens de EPDA Future Packaging Award...

Lees meer
recent new image
La Baleine viert 90 jaar...

Het iconische Franse zoutmerk brengt...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

De jaarlijkse Pentawards-competitie...

Lees meer
recent new image
Boop hondenshampoo: met...

Het nieuwe ontwerp van Boop's Pet...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox