Happy Earth streeft naar optimale duurzaamheid, met de verzorgingsproducten én de verpakkingen. Van aluinsteen tot suikerriet; hoe natuurlijker, hoe beter. Eleven Branding creëerde voor dit optimistische merk een scala aan vrolijke verpakkingen,
Duurzame verzorgingsproducten met een dosis vrolijkheid en optimisme, dat is Happy Earth in het kort. Het Nederlandse merk, opgericht door Martijn Bruijning en Niels Brouwer, begon in 2020 met de lancering van deodorant en breidde in een paar jaar het assortiment flink uit; van shampoobars en handzeep tot een complete baby & kidsrange. Eleven Branding uit Bussum is vanaf het eerste product betrokken bij de commerciële uitingen van Happy Earth. ‘Ik heb Martijn en Niels geholpen bij het ontwikkelen van de positionering en het pitchen van het merk in het speelveld. Een belangrijk aandachtspunt daarbij was de focus op 100% natuurlijk en duurzaam in combinatie met een vrolijke en laagdrempelige uitstraling’, vertelt Robert Stakenburg, oprichter van Eleven Branding.
Duurzame verpakkingen
Alle producten van Happy Earth zijn gecertificeerd 100% natuurlijk, vegan, vrij van chemicaliën en microplasticvrij. De producten worden bovendien lokaal en met groene energie geproduceerd. Vanzelfsprekend zijn ook de verschillende verpakkingen zo duurzaam mogelijk: zero waste, plasticvrij, tubes van suikerriet of 100% gerecyclede plastic flessen. ‘Martijn en Niels streven ernaar om een zo duurzaam mogelijk merk neer te zetten. Happy Earth heeft een serieuze ondertoon; het spoort de consument aan tot betere keuzes om zo van de aarde een betere plek te maken’, aldus Stakenburg. ‘Om de boodschap niet te zwaar te maken, straalt het verpakkingsdesign een soort losheid uit, een bepaalde vanzelfsprekendheid.’
'De grote witte cirkel met daarin altijd dezelfde kleur groen, is een echte eyecatcher'
Vrolijk logo
Voor een toegankelijke uitstraling van het merk creëerde Stakenburg een vrolijk logo dat direct in het oog springt: ‘De grote witte cirkel met daarin altijd dezelfde kleur groen, is een echte eyecatcher. Onder de merknaam staat de productcategorie en daaronder een gele lijn, als een lachend mondje. Voor de verpakkingen zelf kozen we vrolijke kleuren. De voorkant is vrij overzichtelijk om consumenten meteen de informatie te bieden die zij willen hebben: de productbenaming, ingrediënten en iconen. Zo’n anderhalf jaar na de eerste introducties kwamen we erachter dat het beter was om de consument een hint te geven van de geur van het product. Toen hebben we de afbeeldingen van de ingrediënten toegevoegd. Op de achterkant vind je ook een button met “Hello”, waarmee Happy Earth de consument echt aanspreekt. Vormgegeven als een lachend gezichtje.’
Recyclebaar
Het Happy Earth-assortiment is zo groot aan het worden dat er enerzijds eenheid nodig is en anderzijds verscheidenheid vanwege de diverse ranges. ‘De baby & kidsrange heeft bijvoorbeeld veel zachtere kleuren dan de deodoranten. Pasteltinten passen beter bij baby’s en jonge kinderen. Ook kozen we hier voor een tweedeling in kleur: onderin crème en daarboven de kleur. De scheidingslijn is zacht, onder andere door de vorm van druppels of een glooiende lijn. Deze range moet fris zijn en een eigentijdse look & feel hebben’, vertelt Stakenburg. ‘Ook bijzonder: de deodorantenlijn bevat een product van pure aluinsteen. Dit is een stick die in een kurkverpakking zit. Het logo is, net als bij de kurk van een wijnfles, in de bovenkant gebrandmerkt. Zo zijn zowel het product als de verpakking volledig natuurlijk. Verder heeft Happy Earth een deodorant die uit stukjes aluinsteen bestaat. De verpakking is een 100% gerecycled, transparant pompflesje, waardoor de steentjes goed zichtbaar zijn. Water erbij en je hebt een bijzonder natuurvriendelijke deodorant.’
Het Happy Earth-assortiment
Het assortiment van Happy Earth bestaat onder andere uit deodorant, douchegel, handzeep, bodylotion en shampoo. Voor de baby & kidsrange zijn er uiteenlopende producten in de categorieën Lichaam, Haar en Babydoekjes. De producten van Happy Earth zijn onder andere verkrijgbaar via de eigen webshop, Kruidvat, Trekpleister, Etos, Plus, Coop, Hoogvliet, Jumbo, Albert Heijn, Picnic en diverse online winkels.