“Fun” was één van de pijlers waarop ontwerper Claire Morelli mocht bouwen, toen ze aan de slag ging met het verpakkingsdesign voor het nieuwe merk Bella Nana. Het ontwerp is een ode aan vers fruit, het leven en vrouwelijk schoon.
tekst Janneke Vermeulen
‘Ontwerp maar iets leuks’ is de meest gehoorde instructie aan designer Claire Morelli. Ook bij de nieuwe verpakking voor Bella Nana was dit kortweg de opdracht van de klant. ‘Gelukkig werk ik altijd met een uitgebreide vragenlijst om meer voeling te krijgen met de taal van de klant, het merk en de doelgroep. Die inzichten toets ik vervolgens weer bij de klant. Bij Bella Nana kwamen we uiteindelijk uit op het idee dat het verpakkingsontwerp moest verwijzen naar de versheid van het product, fun moest uitstralen en de eetlust moest prikkelen’, vertelt Morelli. Ze zit nu zo’n 25 jaar in het vak. Na haar studie kunst en design in Parijs werkte Morelli (geboren en getogen in Frankrijk) onder andere bij DJPA in Londen. Vanwege een project kwam ze in 2001 naar Nederland. Daarna volgden banen bij onder andere Mountain Design, Brand New en Cartils. Inmiddels werkt Morelli circa negen jaar als freelancer vanuit haar woonplaats Amsterdam, voor haar eigen bureau ClaireM Design. Waar ze voorheen vooral verpakkingen ontwierp, zijn haar huidige opdrachten meer gericht op grafisch design en brand identity. ‘Daarom was het extra leuk dat ik voor Bella Nana weer een verpakking mocht ontwerpen.’
‘Een fruitproduct roept de vraag op of er puur fruit in de verpakking zit of dat het product alleen de fruitsmaak bevat'
Consument-van-nu
Bella Nana is een merk bevroren fruitpuree van biologisch fruit zonder toegevoegde suiker, kleur- en conserveringsmiddelen. De puree wordt gemaakt in de smaken blauwe bessen, citroen, framboos, kersen, zwarte bessen, aardbei en mango, en kan gebruikt worden in smoothies, ijs, sorbets, desserts en zelfs cocktails en mocktails. ‘Ideaal voor de consument-van-nu die wel meer fruit wil eten – het liefst biologisch – maar weinig tijd heeft om uitgebreid een mango te schillen of kersen te ontpitten en schoon te maken.’ Achter het merk zit het Nederlandse bedrijf NaNa Bio, dat handelt in biologisch (voornamelijk gedroogd en bevroren) fruit, noten, puree en sappen. De puree van Belle Nana wordt gemaakt in Italië, voornamelijk van fruit uit de EU. Ook de verpakking wordt in Italië geproduceerd. De producten zijn bestemd voor de Europese markt en worden waarschijnlijk binnenkort voor het eerst gelanceerd in Scandinavië. Of het merk ook in Nederland wordt uitgebracht, is nog niet bekend.
Hamvraag
Bella Nana wordt verpakt in een tetraverpakking. ‘Dat is uniek bij bevroren producten en benadrukt de versheid van de inhoud.’ De hamvraag bij het ontwerp van een verpakking voor een fruitproduct, is of je een foto van het fruit afbeeldt. ‘Een fruitproduct roept de vraag op of er puur fruit in de verpakking zit of dat het product alleen de fruitsmaak bevat. Een foto verwijst duidelijk naar puur fruit – hier was de keuze dus snel gemaakt.’ De damesfiguur op de verpakking raakt aan de vrolijkheid van het merk en het product. Die speelsheid wordt versterkt doordat ze jongleert met het fruit. De figuur is gebaseerd op de vorm en kleur van vers fruit en is een ode aan het leven, weelde en vrouwelijk schoon. ‘Ik wilde met de damesfiguur expressie geven aan voluptueuze vrouwenlichamen en Moeder Aarde. De tijd is er rijp voor. ‘Nana’ betekent bovendien “meisje” in het Frans.’ De grote ronde vorm achter de vrouwfiguur is een verwijzing naar de puree.
Contrast
Wat betreft de kleurkeuze stond Morelli voor een uitdaging. ‘Bij meerderesmaakvarianten kan het lastig zijn om met verschillende kleuren te werken en tegelijkertijd de herkenbaarheid van het product en de verpakking te behouden. Daarom is op elke verpakking de vrouwfiguur exact hetzelfde afgebeeld. Mooi aan de gebruikte kleuren vind ik trouwens het contrast met de witte verpakking.’ Tijdens het ontwerpproces van Bella Nana paste Morelli een belangrijke les toe die ze tijdens haar carrière leerde. ‘De tijd die je níet steekt in een opdracht, is essentieel. Ofwel: neem af en toe afstand van je ontwerp om na een pauze met frisse blik je design te kunnen bekijken.’
Klein kunstwerk
Morelli heeft haar vakgebied in de loop der jaren flink zien veranderen. ‘Door verbeterde technologie kunnen we nu veel sneller een mock-up laten maken, verpakkingen laten drukken en makkelijker een limited edition maken. En ik merk dat het imago van verpakkingen is veranderd: ze worden steeds meer beschouwd als een klein kunstwerk op zich.’ Londen was volgens de designer altijd koploper als het gaat om (verpakkings)design. ‘De eigenzinnige en hippe ontwerpen kwamen uit Londen. Daarom ging ik er destijds ook heen. Maar Amsterdam doet inmiddels nauwelijks meer onder voor de Britse hoofdstad.’