Exclusieve verpakking van Smurfit Westrock voor La Trappe jubileumbier

Exclusieve verpakking voor La Trappe jubileumbier

Voor de 50e batch van La Trappe Quadrupel Oak Aged presenteerde Swinkels een bijzondere jubileumverpakking. Wat eerder een houten kist of metalen koker was, is nu een volledig recyclebare doos van golfkarton. De verpakking combineert duurzaamheid met een luxe uitstraling en bevat een reeks verfijnde afwerkingstechnieken. Smurfit Westrock Van Mierlo tekende voor het ontwerp en de productie.

‘De wens vanuit de klant was om een duurzamer alternatief te bieden voor de bestaande premiumverpakkingen’, vertelt Sander Mol, verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland bij Smurfit Westrock Van Mierlo. ‘Tegelijkertijd moest de luxe uitstraling behouden blijven.’

Verwijzing naar de whiskyvaten

La Trappe Quadrupel Oak Aged is een bijzonder trappistenbier dat rijpt op eikenhouten vaten waarin eerder port, whisky of wijn heeft gezeten. Dat ambachtelijke karakter moest ook tot uiting komen in het verpakkingsontwerp. Mol: ‘De klant gaf ons carte blanche voor het toepassen van veredelingstechnieken. Ons uitgangspunt was een robuuste uitstraling, met fijne elementen die de exclusiviteit van het bier benadrukken. Daarbij wilden we ook verwijzen naar de whiskyvaten waarin het bier gerijpt is.’
De verpakking bevat onder meer preging, reliëf en goudfolie. ‘Zo springt de La Trappe-zegel op het deksel er letterlijk uit dankzij high gloss preegfolie’, licht Mol toe. ‘Daarnaast is er gekozen voor vlakfolie op belangrijke kenmerken zoals het alcoholpercentage en de slogan “Proef de stilte”. Dat subtiele spel van mat en glans past goed bij het rustige beeld dat we wilden neerzetten.’

La Trappe Oak Aged - liggend

Materiaalkeuze en samenstelling voor La Trappe Quadrupel Oak Aged 

Voor de verpakking is gekozen voor E-golf, met een samenstelling van 180 grams Fusion Topliner, 90 grams Testliner en 160 grams White Kraftliner. Deze opbouw draagt bij aan een stevig, kwalitatief geheel dat geschikt is voor de toegepaste afwerkingstechnieken en tegelijkertijd volledig recyclebaar blijft.

Extra cachet door afgeschuinde hoeken

Opvallend aan het ontwerp zijn de afgeschuinde hoeken aan de voorzijde van de verpakking. ‘Vanuit onze ontwerpafdeling zijn in de beginfase verschillende opties voorgesteld’, zegt Mol. ‘De keuze is uiteindelijk op deze hoeken gevallen. Ze geven de verpakking meer cachet, zonder dat dit extra kosten of productie-inspanningen met zich meebrengt. Het levert dus een extra mooie uitstraling op, voor hetzelfde geld.’

Trap liggend

Houtstructuur met voelbaar effect

Het zijpaneel bevat een houtnerfstructuur, zowel visueel als voelbaar. ‘We hebben gekozen voor een combinatie van grafische beeldvorming en preging, zodat je de nerven van het hout echt kunt voelen. Dat draagt bij aan de knipoog naar het whiskyvat.’
Binnenin dient het interieur als een soort bedje voor de fles. ‘Daar hebben we goudinkt toegepast in combinatie met een drip-off-effect, waarbij ook weer de houtnerf terugkomt. Maar alles op een rustige, ingetogen manier. De verpakking is aan de buitenzijde afgewerkt met matlak om het geheel in balans te houden.’

Recyclebaar ondanks luxe uitstraling

Ondanks de luxe afwerking is de verpakking volgens Smurfit Westrock volledig recyclebaar. ‘We hebben bewust geen vensterfolie gebruikt en het foliebeeld tot een minimum beperkt’, zegt Mol. ‘Ook de keuze voor de juiste inkten en lakken speelde hierin een rol.’

La Trappe Oak Ages achterkant

Technisch efficiënt uitgevoerd

De productie van de verpakking vergde nauwkeurige voorbereiding. ‘We hebben de preging van het E-golfkarton eerst offline getest op de Easypress. De juiste diepte van de houtnerf was lastig te realiseren, maar met de juiste tooling is dat gelukt. Daarna kon de productie gewoon op het machinepark doorlopen, ondanks het luxe karakter van de verpakking.’
‘Daarbij moest de waste laag blijven vanwege de waarde van de gelamineerde vellen. Door de gecombineerde drukvorm voor bodem en deksel en een aparte vorm voor het interieur bleef het proces efficiënt.’

Eenmalig en exclusief karakter

Technisch gezien is deze duurzame luxe verpakking ook geschikt voor andere merken of productlijnen. Toch is dat niet de insteek. ‘Swinkels heeft er bewust voor gekozen deze verpakking exclusief in te zetten voor deze jubileumbatch’, aldus Mol. ‘Het is een eenmalige uiting geworden, die volledig past bij het unieke karakter van het product.’

La Trappe Oak Ages Smurfit Westrock, glas

 

Meer artikelen

recent new image
Exclusieve verpakking...

Voor de 50e batch van La Trappe...

Lees meer
recent new image
Grolsch introduceert...

Bierbrouwer Grolsch brengt deze zomer...

Lees meer
recent new image
Paasei wordt...

Het paasei is al decennialang een...

Lees meer
recent new image
Dark Brew Coffee Workshop...

Dark Brew Coffee Workshop presenteert...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox