Affordable luxury-uitstraling
De verzorgingslijn bestaat uit negen beauty- en verzorgingsproducten, die op een ludieke manier verwijzen naar werken bij Etos: lachrimpelcrème, je ware gezichtlotion, je hart luchtverfrisser, warm badolie, helpende handzeep, een baan die bruistbal, meer geld in je zakdoekjes, arbeidsvitaminen en carrière tijgerbalsem. ‘Etos is als David
Attenborough, die naar het menselijk lichaam kijkt en zegt: wat een magische machine! Met dat in het achterhoofd stelden we deze lijn samen’, vertelt Hoogendijk. ‘We zetten de productnamen centraal, daarmee is dit ook wel een copy campagne. Voor het verpakverpakkingsdesign keken we goed naar het eigen merk en de Etos Embrace-lijn. Omdat de winkels de belangrijkste touchpoints zijn, moesten de producten van dezelfde kwaliteit zijn als de rest van het Etos-assortiment, goed passen en opvallen. De lijn straalt dan ook affordable luxury uit.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Details in het design
‘De kracht van deze campagne is dat je echt iets in handen hebt: de verpakking. Daardoor kun je concreet ervaren wat werken bij Etos inhoudt. We hebben geen concessies gedaan op de verpakking en het design tot in de kleinste details doorgetrokken. Zo is het doosje van de carrièretijgerbalsem oranje – dé kleur van tijgerbalsem – en lees je op elke verpakking, waaraan het product bijdraagt; en dat in het Nederlands, Engels, Frans en Mandarijn’, aldus Bokhoven. Hoogendijk vult aan: ‘Het logo is volledig embossed met een glossy laag eroverheen. Met dat soort details maak je het echt. Verder hanteren we voor het font en het kleurgebruik de richtlijnen van de basishuisstijl en gebruiken we kleurtonen die bij elkaar passen. Hierdoor zijn de verschillende verpakkingen een familie geworden.’
Positieve effecten
Bokhoven en Hoogendijk zijn trots op de campagne, en met recht. Onlangs won het team een Werf & Award voor arbeidsmarktcommunicatie. Bokhoven noemt dit een mooie erkenning. ‘Wat we ook zien is dat de campagne werkt. Over het algemeen is het zo dat als je een campagne lanceert, het aantal sollicitanten stijgt, maar de kwaliteit van de kandidaten daalt. Bij deze campagne is het volume enorm gestegen en de kwaliteit gelijk gebleven. Ook heeft de campagne effect op de huidige medewerkers: ze zijn trotser om bij Etos te werken en hebben de intentie om langer te blijven. Dan weet je dat je iets goeds in handen hebt!’