Deze Koreaanse ontwerper maakt kunst van verpakkingen
Design |
VerpakkingsManagement |
augustus 30, 2023
Uitgegeten bij McDonald’s? Grote kans dat je de bruine vette tas gelijk bij het afval gooit. De Koreaanse ontwerper Gyuhan Lee niet. De eenvoudige papieren tassen met het iconische 'M' logo van de fastfoodketen, raakten de creatieve snaar van Lee. Tijdens een korte trip naar Tokyo kwam hij op zijn nieuwste idee voor een lampenserie.
Stralende McDonald's zakken
Na een bezoek aan een McDonald’s filiaal op Narita International Airport kreeg Lee enkele zakken mee, die hij vervolgens transformeerde in vierkante lampen. De lampen stralen een zachte gloed uit dankzij het gebruik van het papier, dat de intensiteit van het licht verzacht. Dunne stalen staven vormen de basis van de lampen, zodat ze stevig rechtop kunnen staan en het licht naar beneden kan schijnen. Het herkenbare logo van de fastfoodketen vormt een repetitief patroon over de lampen, terwijl Lee de materialen zo veel mogelijk in hun oorspronkelijke staat behoudt door ze aan elkaar te lijmen.
Lee streeft ernaar om de zichtbare interactie tussen de wereld van fabricage en de kunst van vakmanschap te tonen door zijn meubels een unieke flair te geven terwijl hij trouw blijft aan het bekende merk. Hij integreert zelfs Hanji, traditioneel Koreaans papier, in zijn lampsculpturen, waardoor er nog een extra laag ontstaat in de gedeelde synergie tussen het merk en zijn artistieke visie.
De lampen waren afgelopen maand te bewonderen in het Arts Pavillion in Hongkong.
Nike schoenendozen als meubelstuk
Eerder maakte Gyuhan Lee al opmerkelijke meubelstukken van oude Nike schoenendozen. De verpakkingen van het sportmerk waren zijn inspiratie voor onder andere kasten en banken. Lee maakte zelfs een variant op de bekende Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld. Ook dit project kreeg de nodige aandacht en Lee exposeerde in 2020 met “The Pattern is the Pattern” bij Gallery Document in Seoul.