Schots bureau D8 van start in Amsterdam
Hij kwam voor 6 maanden naar Amsterdam, maar werkte uiteindelijk 13 jaar voor VBAT, onder meer als Creative Director. Engelsman Graham Sturt is here to stay en leidt sinds 1 februari D8 Amsterdam, de Amsterdamse vestiging van het Schotse bureau D8. De ambities zijn groot.
Een bureau openen in coronatijd is volgens Graham Sturt niet per se lastiger dan in gewone tijden. ‘Het is altijd een uitdaging, maar mijn eerste week was erg goed.’ De voormalig creative director van VBAT zet in Amsterdam sinds 1 februari een vestiging op voor het multidisciplinaire bureau D8 uit Glasgow.
De Engelsman kwam in 2007 via een headhunter naar VBAT in Amsterdam, na een carrière van 14 jaar in Londen. ‘Ik had altijd al een passie voor Dutch Design. Designers als Wim Crouwel, Irma Boom en Gert Dumbar waren inspirerende voorbeelden voor mij.’ En dat terwijl het Britse design toch ook een goede naam heeft. Wat is het verschil? ‘In het verleden was dat een makkelijke vraag. Nu zijn beide landen internationaal georiënteerd met design op hoog niveau.’
Breed georiënteerd
Bij VBAT kwam Sturt in een internationaal, multidisciplinair team. De juiste omgeving voor Sturt, die zegt geen specialisme te hebben. ‘Ik ben breed georiënteerd. We werkten met mensen van verschillende nationaliteiten voor grote opdrachtgevers.’ Het zijn bekende namen: The Heineken Company, ING, Johan Cruijff ArenA, Nouryon, PostNL, Vodafone Ziggo, Basic-Fit, Amsterdam Pride, FifPro en The Ocean Cleanup. Sturts werk is erkend door ADCN, Cannes Lions, Clio Awards, Eurobest, European Design Awards, Graphis Posters, One Show and Transform Awards. Het waren prachtige jaren waarin ik veel verschillende dingen deed, maar na 13 jaar ontdekte ik dat ik wel iets anders wilde. Ik wilde verder komen en toen deed deze mogelijkheid zich voor.’
D8: best kept secret
Die ‘mogelijkheid’ is het opzetten van D8 Amsterdam. Sturt noemt D8 (Glasgow) ‘the best kept secret’ van Brits design. Op 1 februari was de opening, die voor iedereen een verassing moet zijn geweest. ‘Ik was achter de schermen al een tijd bezig. Het was moeilijk om dat geheim te houden, maar ik wilde een buzz veroorzaken.’
Zo kon het gebeuren dat op de dag van opening een persbericht werd uitgestuurd met het verrassende nieuws dat Amsterdam een studio rijker is. Het leverde Sturt positieve reacties op vanuit de Nederlandse designwereld, voor wie hij na 13 jaar VBAT geen onbekende is. ‘Er hebben zich al drie potentiële opdrachtgevers gemeld, dus we gaan kijken wat er uit komt. We hebben een sterke ambitie om te laten zien wat we kunnen.’
Voet aan de grond in EU
Maar wat weten we over D8? ‘Het is een onafhankelijk bureau met een ervaren team. Het bedient opdrachtgevers in de food en drankenindustrie, maar bijvoorbeeld ook de BBC. In bier en gedistilleerd is D8 echt sterk.’
Op de website kondigt D8 trots de samenwerking met Sturt aan. ‘ik vind het leuk om voor een Schots bureau te werken, want mijn moeder is Schots’, zegt Sturt. Dat het bureau het oog op Amsterdam liet vallen, vindt hij begrijpelijk. Nu de Brexit een feit is willen veel bedrijven in de EU blijven. De Schotten waren sowieso al geen voorstander van de Brexit. Met een bureau in Amsterdam heeft D8 voet aan de grond in Europa. Dat biedt een kans om voor meer internationale opdrachtgevers te werken. D8 weet ook dat Nederlands design hoog staat aangeschreven en wil onderdeel worden van de Nederlandse design community. Sturt praat liever niet over het targeten van specifieke klanten, maar wel over sectoren. We richten ons op sectoren als food & drinks, media & entertainment, telecoms, energie en financial services.
Gewaagde kleuren
Gevraagd naar de trends die hij ziet twijfelt Sturt even. ‘Ik weet niet per se of het trends als zodanig zijn, maar ik zie dat de laatste tijd veel meer gewaagde kleuren en vormen worden gebruikt in verpakkingsontwerp. Hopelijk als direct gevolg van hoe saai 2020 was! Er waren de afgelopen jaren ook zoveel generieke, minimale ontwerpen. Ik denk dat mensen weer een beetje plezier willen hebben. Om dezelfde reden heb ik bij merken veel meer typografie met expressieve persoonlijkheid gezien. Modernisme is goed, maar het moet wel iets te zeggen hebben.’ Hij ziet ook dat meer merken een eigen glasverpakking willen hebben, omdat het aandacht genereert.
Over duurzaamheid is Sturt duidelijk. ‘Dat zal voortaan het belangrijkste gespreksthema zijn. Vroeger voelde het als een handig marketing-modewoord, maar ik denk dat mensen er nu echt mee aan de slag gaan. Ik zie dat veel meer merken het serieus nemen, met als resultaat dat het echt materiaalinnovatie begint te stimuleren. Het gaat over sociale verantwoordelijkheid, maar houdt verband met meer dan alleen ecologie. Het gaat er ook om dat je echt het goede doet.’
Ambitie
De eerste projecten zullen nog in Glasgow worden uitgevoerd, onder regie van Sturt. ‘Wanneer er meer projecten komen, bouwen we hier aan een team. Ik heb er veel ervaring mee. Het zal een internationaal team worden, dat staat vast.’ Waar staat D8 Amsterdam over vijf jaar? ‘Mijn ambitie is dat we dan erkend worden als een leidend bureau, bekend als creatieve hotspot, waar klanten zelf aankloppen.’
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Nieuw design voor Christmas Ale van Great Lakes Brewing
Met de feestdagen in zicht keert de populaire Christmas Ale terug, dit jaar met een vernieuwd...
Tony’s Chocolonely brengt een ode aan Amsterdam met speciale reep
Met de introductie van de ‘Amsterdam reep’ zet Tony’s Chocolonely een stad vol historie en cultuur...
Outlaw geeft secundaire Peroni-verpakking een premiumuitstraling
De Britse designstudio Outlaw heeft een vernieuwde secundaire verpakking voor het Italiaanse...
Lonsdale vernieuwt merkidentiteit van Cœur de Lion
Cœur de Lion, een bekend Frans merk van zachte kazen, heeft een ingrijpende merkvernieuwing...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox