‘Kerstmis en Coca-Cola zijn synoniem’, meent Kristie Malivindi, creatief directeur bij JKR. ‘Het frisdrankbedrijf heeft een prominente plek op de feestkalender veroverd, grotendeels dankzij de Coca-Cola-vrachtwagen die elk jaar via de tv de komst van de feestdagen aankondigt. Coke-vakantiecampagnes zijn echt een seizoenstraditie.’
Multi-inzetbaar
Ook dit jaar luidt Coca-Cola de Kerst in met haar vrachtwagen, alleen voegt het bedrijf er deze keer een nieuwe visuele identiteit aan toe. Een nieuwe merkidentiteit voor feestdagen gecreëerd door JKR en het interne ontwerpteam van het merk. De identiteit is volgens Malivindi ontworpen om twee iconische namen, Cola-Cola en Kerst samen te brengen, terwijl deze tegelijkertijd flexibel genoeg is om wereldwijd toepasbaar te zijn op alle media – van digitale platforms tot verpakkingen en communicatie.
Vintage charme
‘We creëerden een reeks ornamenten in een strak palet van kleuren, vormen en patronen, en vanuit verschillende perspectieven’, zegt Malivindi. Daarnaast heeft Brody Associates een nieuw schreeflettertype ontworpen. Het brengt volgens Malivindi ‘warmte en sprankeling’. Het nieuwe lettertype is gebaseerd op lettertypen uit de Coca-Cola-archieven, wat het ontwerp een soort vintage charme geeft.
Toolkit voor Coca-Cola feestdesign
JKR heeft ook een toolkit voor feestdagen ontwikkeld om bijvoorbeeld korte filmpjes te maken voor digitale campagnes. Het bevat onder meer een reeks feestelijke ornamenten met strepen, vlekken en flescontouren. ‘Het idee is dat de toolkit mensen inspireert, waardoor iedereen, van interne teams tot bureaupartners, de ruimte krijgt om te spelen met onze merkelementen.’