Eleven Branding creëerde de identiteit en het verpakkingsontwerp van de Boomsma whisky.

Boomsma’s whiskyfles toont kracht van de eenvoud

Voor haar 140 jarig bestaan in september 2023 startte Boomsma Distilleerderij in 2016 een whiskyproject. Met een lokale Friese bierbrouwer werd op basis van gerst en whiskygist een whisky geproduceerd die 7 jaar werd gelagerd op Amerikaanse bourbonvaten. Eleven Branding creëerde de identiteit en het verpakkingsontwerp van deze bijzondere limited edition whisky.

‘Het was vanaf het begin duidelijk dat dit een uniek prestige project zou zijn, daar hoort dan ook een luxe uitstraling bij die passend is binnen de whiskymarkt’, vertelt Robert Stakenburg van Eleven Branding. ‘Omdat Boomsma koos voor een bestaande fles heb ik in het begin met name gekeken hoe er een goed en duidelijk verschil gemaakt kon worden met overige producten die in dezelfde fles verkocht worden, zoals gin. Het bleek dat het label op de achterzijde van de ginfles groter was en veel meer ruimte had dan de kleine labeltjes op de voorzijde, ik heb de whiskyfles dus in feite ‘omgedraaid’ en zodoende bleek het mogelijk om van de achterzijde de voorzijde te maken, met als gevolg een groter verschil met overige producten.’

Boomsma whisky

‘Less is more’ bij Boomsma whisky

Het design is een mooi voorbeeld van ‘less is more', meent Stakenburg. ‘Het is met weinig grafische middelen toch heel krachtig. Het zwart, wit en metallic koper sluit mooi aan bij de goudkleurige inhoud van de fles. Er is veel aandacht geschonken aan de allerkleinste details. Daar ontleent het zijn waarde en bijzondere karakter aan. Je moet uiteindelijk wel ‘voelen’ dat je iets van waarde hebt gekocht.’
Vervolgens sluit de giftbox daar mooi bij aan met zijn ruitpatroon in spotvernis die hetzelfde heeft als het patroon van de embossing in de fles en de metallic koper accenten.
Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van Boomsma werd de eerste release gebotteld in 2.200 genummerde flessen.

Boomsma whisky

 

Whisky productieproces van Boomsma

Bij een Friese brouwerij wordt de basis voor de whisky gemaakt, een wort op basis van 100 % gerst. Voor de vergisting wordt gebruik gemaakt van speciale whisky gist. De vergisting duurt twee weken en heeft dan een alcohol percentage van 10%. Vervolgens gaat het bedrijf twee keer distilleren in haar grootste koperen Pot Still-ketel (capaciteit 2500 liter). De whisky is vervolgens 7 jaar gerijpt op voormalige Amerikaanse bourbonvaten.

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox