Blikvangers strak in karton

Brouwerij Maximus in Utrecht heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. De brouwerij in stadsdeel Leidsche Rijn kiest voor een hyperlokale focus. Dankzij de webshop zijn de smakelijke bieren wel landelijk verkrijgbaar. Marketing Manager Leendert van Roessel is trots op de strakke kartonverpakking die de bliklabels laat shinen.

Maximus bestaat al meer dan 10 jaar. Het is wat ze tegenwoordig een craftbierbrouwerij noemen. De plek is opvallend: midden in een nieuwe woonwijk tussen Vleuten De Meern en de stad Utrecht. Het is ook gemeente Utrecht, maar beter bekend als Leidsche Rijn. Het proeflokaal van de brouwerij had al snel een buurtfunctie, maar staat niet, zoals vaak in traditionele steden, midden in een bruisend stadscentrum waar veel aanloop is. Toch weten de bewoners van Leidsche Rijn de brouwerij al vanaf het begin te vinden voor een goed glas bier of een maaltijd. Dat is ook te danken aan de fiets- en wandelroute waaraan de brouwerij ligt.

Maximus Leendert van Roessel

Leendert van Roessel is sinds kort verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie. Als bewoner van de Meern kende hij de brouwerij al. Met ervaring in schoenen (Converse), zitzakken (Fatboy) en jeans (Score) zet hij zijn kennis nu in om de brouwerij nog verder op de kaart te zetten. ‘Storytelling is mijn passie en het verhaal van Maximus is prachtig’, zegt hij. Voor Van Roessel is ‘samen’ het kernwoord. Ons proeflokaal is een ontmoetingsplek, zo doen we bijvoorbeeld met buurtbewoners ieder jaar een gezamenlijke hoppluk en organiseren we regelmatig evenementen voor de buurt. Daarnaast werken we samen met lokale leveranciers, zoals voor ons Witlove bier waarbij ingrediënten halen uit het Voedselbos Haarzuilens.

'met de ‘Circus Maximus’ reeks, creëert de brouwerij schapimpact'

Maximus verpakking

Verpakking vertelt verhaal

‘Alles wat de buitenwacht raakt, is marketingcommunicatie en de verpakking is een integraal onderdeel van de merkbeleving’, legt Van Roessel uit. ‘Bij bier nemen consumenten veel beslissingen op hoe het er in het schap uitziet. De blikken van Maximus zijn een lust voor het oog, dankzij het werk van designer Leffe Goldstein en ook in de geschenk en verzendverpakkingen moeten die tot hun recht komen. Zeker met de ‘Circus Maximus’ reeks, creëert de brouwerij schapimpact.

Webshop

Net als alle andere brouwers kwam ook Maximus tijdens de horecasluitingen voor een uitdaging te staan. Hals over kop werd een webshop in het leven geroepen en dat heeft de brouwerij echt geholpen. Leendert van Roessel: ‘Die webshop hebben we toen echt snel online gekregen. Nu is het alweer tijd om de webshop en de website te vernieuwen, in het kader van onze nieuwe strategie, Maximus als hyperlokale brouwerij.

De bieren die we via de webshop verkopen, of ze nu in fles of blik zijn afgevuld, moeten natuurlijk in goede conditie bij de ontvanger aankomen, maar ze moeten ook hun communicatierol kunnen vervullen.

Multinational

De kleine brouwerij Maximus doet voor de toch bescheiden oplagen secundaire verpakkingen zaken met de multinational DS Smith. Van Roessel legt uit waarom. ‘We voelen ons bij DS Smith geen kleine klant. Ze hebben de expertise in huis om een goede verzend- en promotieverpakking te maken. ‘We streven ernaar om onze impact op onze omgeving te minimaliseren. Als marketeer weet ik dat de keuze van de consument niet alleen bepaald wordt door de smaak van het bier zelf. Dat kun je immers aan de buitenkant niet beoordelen. Daarom kozen we samen met kartonproducent DS Smith

MAximus 3

voor een duurzame bruine geschenkverpakking die bedrukt is met zwarte Circus Maximus elementen. De verpakking is plasticvrij, 100% recyclebaar en is bedrukt met watergedragen flexoinkt. Zo benadrukken we ons duurzame karakter. Het contrast met de uitbundig bedrukte blikken zorgt ervoor dat het pakket er echt uitspringt. Door het uitgestanste venster komt de bedrukking van het blik optimaal tot zijn recht.”

Zeker voor de blikverpakkingen vinden we het grote venster essentieel en dat is technisch gezien een uitdaging omdat je verpakking stevig moet zien en er strak moet uitzien. Dat is gelukt. De blikken zijn goed zichtbaar en zitten strak verpakt. Als geschenkverpakking, die voor ons waarde toevoegt, ziet het er aantrekkelijk uit. We kiezen echt voor kwaliteit, ook al is dat relatief duur. En we voelen ons als klant serieus genomen door DS Smith. Als je kijkt naar het goede technische ontwerp, dan zie je dat er liefde in zit.

Barcode

Voor de barcode wordt nu nog een sticker gebruikt. ‘Bij de volgende batch dozen zal die rechtsreeks op de doos zijn gedrukt’, verzekert van Roessel. De flessen kunnen nog iets strakker worden verpakt in de doos. Dat pakken we aan bij de volgende batch. Het verpakken is nog handwerk. We doen dat op een locatie hier vlakbij. Wij bepalen zelf ook de samenstelling van de geschenkverpakkingen. Voor een kleine brouwerij als Maximus is de verpakking een belangrijk medium voor het merkverhaal. De expertise van DS Smith helpt ons daarbij.

Meer artikelen

recent new image
Designstudenten tonen...

Tijdens de EPDA Future Packaging Award...

Lees meer
recent new image
La Baleine viert 90 jaar...

Het iconische Franse zoutmerk brengt...

Lees meer
recent new image
Nederlandse...

De jaarlijkse Pentawards-competitie...

Lees meer
recent new image
Boop hondenshampoo: met...

Het nieuwe ontwerp van Boop's Pet...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox