De jury koos de aluminium spuitbussen van Nivea's pearl & beauty antiperspirant, geproduceerd door de Duitse blikjesfabrikant Tubex, als winnaar in de categorie ‘Cans already on the market’.
‘Ze boeien door hun fascinerende design met een ongewoon en opvallend kleurenschema’, aldus de jury. ‘De donkere auberginekleur is doorschijnend, waardoor het fijn geborstelde aluminium doorschijnt en het geheel een bijzonder sprankelend effect geeft. Het middelpunt van het ontwerp is de parel, die in een fijn kleurverlopen is gedrukt. Om de bijzondere glans van de parel te creëren in het kleurverlopen is gebruik gemaakt van de copy-dot techniek. De uitdaging hier is om precies de juiste hoeveelheid kleur op de donkere achtergrond aan te brengen. Dit zorgt ervoor dat de lichtere kleur niet vervuild raakt met de donkerdere kleur en dat de fijne details van het ontwerp zichtbaar blijven en goed naar voren komen. De parel is een echte blikvanger. Bovendien overtuigt het designconcept van de blikken door het perfecte samenspel van kleur, vorm en elegante lijnen.’
Prototype
De winnaar in de categorie Prototype is de ‘Smart sustainable aerosol can’ geproduceerd door Nussbaum in Zwitserland. Het betreft een samenwerking met de Italiaanse coatingfabrikant Salchi Metalcoat. Deze innovatieve bus combineert duurzaamheid en functionaliteit zonder concessies te doen aan prestaties, veiligheid en duurzaamheid. Het blikje is vervaardigd uit 100% gerecycled aluminium, afkomstig van gebruikt drankblikjesafval zonder toevoeging van nieuw of postindustrieel gerecycled materiaal. De gepatenteerde Nucan-PCR-legering is gecertificeerd volgens DIN EN ISO 14021, wat transparantie en traceerbaarheid van de waardeketen garandeert. Dit can-to-can upcycling-concept bespaart 96% CO2. De heldere en witte basislak en de heldere overdrukvernis op de blikken zijn biogebaseerde polyestercoatings uit de BIOMOCO-lijn van Salchi. De naam staat voor BIOsustainable MOdern COatings en vat de portfolio van coatings van het bedrijf samen. Ze zijn gemaakt van castor olie en afval bakolie, die conventionele fossiele materialen gedeeltelijk vervangen.
‘De coatings overtuigen door uitstekende mechanische eigenschappen, een goede elasticiteit, een laag VOS-gehalte en zijn warmwaterbadbestendig’, meent de jury. ‘Het biogehalte van de vaste stoffen bedraagt ruim 40%. Ten slotte is bevat de binnencoating een bisfenol A-vrije lakoplossing.’
Sustainability
In de categorie Sustainability werd tweemaal de eerste plaats behaald. Ten eerste werd de Duitse fabrikant Linhardt bekroond voor zijn blikjes voor Lornamead CD-deodorants. De spuitbussen van 150 ml zijn gemaakt van 17% lichtere slugs (rond schijfje aluminium) en bestaan uit een legering met 100% post-consumer gerecycled aluminium en 0,3% nieuw mangaan. In lijn met het duurzaamheidsprincipe om verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden, was het primaire doel van dit verpakkingsproject het minimaliseren van het materiaalgebruik en tegelijkertijd voldoen aan de stabiliteitseisen van een deodorantspuitbus. De tweede doelstelling van het project was het verkleinen van de ecologische voetafdruk van het blikje door gebruik te maken van post-consumer gerecycled (PCR) aluminium. Hierdoor bespaart dit innovatieve blikje 296,5 ton CO2 per miljoen geproduceerde blikjes. In tegenstelling tot de meeste PCR-slugs worden de door Linhardt gebruikte slugs rechtstreeks uit gesmolten aluminiumschroot geproduceerd, zonder een energieverslindend tweede smeltproces. Om deze reden laten de resultaten van de levenscyclusanalyse zien dat deze PCR-slugs een zeer lage CO2-voetafdruk hebben van 1,1 kg CO2e/kg. Dit zorgt voor een besparing van 92% vergeleken met nieuwe slugs (13,1 kg CO2e/kg).
Closed-loop
De andere Sustainability winnaar is Nivea’s stylingmousse geproduceerd door Tubex Duitsland. Dit blikje toont aan dat een closed-loop concept ook haalbaar is voor aluminium monobloc blikjes: de gepatenteerde legering Neucan 3.1 combineert de voordelen van een aanzienlijke gewichtsvermindering en een mogelijke integratie van PCR aluminium. Dit blik is gemaakt met 50% real-PCR en is bedrukt met natuurlijke kleuren voor design en decoratie. Het gebruik van PURe (biologische drukinkten) optimaliseert de holistische aanpak verder. De doorslaggevende innovatie ligt echter in het unieke recyclingproces van het materiaal dat in dit blikje wordt gebruikt als real-PCR. Er wordt niet alleen gebruik gemaakt van gerecycled materiaal, maar de fabrikant heeft ook nagedacht over waar het gerecyclede materiaal precies vandaan komt en hoe het gerecyclede materiaal is verwerkt om het weer in de kringloop te brengen. De voordelen van de oplossing liggen niet alleen in het gebruik van post-consumer recycling (PCR) materiaal, maar ook in een bijzonder energie-efficiënt recyclingproces. Daarnaast heeft de spuitbus een mooi design.