Ongeveer een jaar geleden begon Brandnew design met de inzet van AI als een “smart tool” om binnen het ontwerpproces inrange een volgende variant te kunnen maken. ‘Inmiddels zijn we op het punt dat we AI al eerder in het proces gebruiken; zowel in de conceptfase als in de uitwerking van final artwork’, vertelt Arthur van Hamersveld. ‘Met AI kunnen we preciezer aangeven in een concept wat we bedoelen, zonder ons te verliezen in Google search of Photoshop. Dat is pure tijdswinst.’
Plastic fantastic
Tegelijkertijd plaatst Van Hamersveld een aantal kanttekeningen bij de toepassing van AI: ‘We gebruiken nu nog een mix van Google en Photoshop, waarin we AI voorzichtig integreren. Vooral in food/retail design fungeert AI namelijk niet altijd geheel naar tevredenheid. In food related pack-design is het lastig om een natuurlijk beeld te realiseren. Het ziet er snel fake uit, plastic fantastic. Dat zal wellicht snel verbeteren. Vooralsnog is echte fotografie, waarin handwerk en vakmanschap samenkomen, onmisbaar.’
Rechten en afkoop
Een andere uitdaging vormt het juridische aspect. ‘Als het gaat om final artwork is AI nog een spannend vlak. Vooral de rechten en de afkoop van artwork, zoals we dat uit de 'oude' wereld kennen, werkt in dit geval niet of liever gezegd anders. De creator is eigenaar en hoeft daarmee niets af te kopen. De search middels unieke prompts levert een volstrekt uniek artwork. Daarmee vertegenwoordigt het zijn eigen waarde. De AI-generator is slechts de bron en geen stock-agent.'
Creator blijft key volgens Arthur van Hamersveld
Van Hamersveld gelooft niet dat AI een bedreiging vormt of zal gaan vormen voor de menselijke creativiteit: ‘Vooral de verbeeldingskracht in AI ontbreekt vooralsnog, het begrip van wat mensen écht raakt. Daarvoor is een levenslange ervaring met andere mensen, fysieke omgeving en cultuur een vereiste. AI kan tot nu toe alleen maar nabootsen wat het al kent, en daarmee is het niet eindeloos creatief. De creator blijft dus relevant en key in onze professie.’