De Alfa Brouwerij heeft een nieuwe 75cl fles ontwikkeld voor haar Krachtig Dort – Blond Bier. De nieuwe verpakking heeft een stoere, krachtige en vernieuwende uitstraling en is digitaal bedrukt door Ayano.
Een vuist die als het ware door de nieuwe 75cl. fles heen breekt symboliseert Krachtig Dort, het blond bier van Alfa. De basis van dit design is een diepblauwe kleur die de gehele fles bedekt, zodat UV-stralen geen kans hebben om het bier aan te tasten en de fles voor langere tijd bewaard kan worden om bij speciale gelegenheden feestelijk te openen.
Limited Edition Alfa Dort
De nieuwe fles is geïnspireerd op het eerdere succes van de Limited Edition 75cl fles. Deze was ter ere van het 150-jarig bestaan in 2020 op de markt gebracht. De nieuwe verpakking heeft een stoere, krachtige en vernieuwende uitstraling, met de vertrouwde smaak van Krachtig Dort, volgens Dortmunder brouwtraditie (7,5% alcohol). De fles is in samenwerking met designbureau Brand Junkies ontworpen. ‘De nieuwe fles maakt deel uit van een serie Krachtig Dort-serie die het thema kracht integreren’, vertelt Sam van de Wiel van Brand Junkies. ‘Een traditionele kurk met ijzerdraad verzegelt de fles en houdt de kracht in de fles. Op die fles zie je een vuist die door het beton breekt. Dit staat voor kracht en moedigt je aan alles te doen wat nodig is om een fles voor jezelf te bemachtigen.’
Digitale glasdruk
Ayano uit België heeft de Alfa Dort fles digitaal bedrukt. Een relatief nieuw druktechniek voor de glasindustrie. Het bedrijf voorziet de 75cl fles eerst van een blauwe coating en vervolgens zorgt een digitale Kammann printer voor de detaillering van het design, waaronder de reliëf op het oppervlak. ‘Je kan de scheurtjes rondom de geprinte vuist voelen’, zegt Christophe Desort, sales manager bij Ayano. ‘Voor ons is de Alfa fles een mooi project om onze nieuwe drukmachine toe te passen. Waar wij voorheen verschillende technieken nodig hadden om dit ontwerp te realiseren, kunnen we het nu in twee korte stappen maken.’
Duurzame techniek
‘Met de oude methode bouwde we het drukbeeld op met zeefdruk en transfertechniek’, zegt Desort. ‘Voor die laats genoemde techniek moesten we een soort plakplaatje met de hand aanbrengen. Een tijdrovende methode. Vervolgens moesten de verpakkingen nog de oven in, wat natuurlijk de nodige energie kost. Met digitaal is dat allemaal niet meer nodig. We coaten de Alfa Dort fles eerst in de blauwe kleur en daarna bedrukt de Kammann printer in één gang de fles en hoeft hij niet de oven meer in. Een efficiënte, tijdbesparende en duurzame techniek.’