AI geeft Zweedse melkverpakking van Axfood nieuw design

AI geeft Zweedse melkverpakking van Axfood een nieuw design

Een in eigen huis ontwikkelde AI-oplossing heeft de melkverpakkingen van het Zweedse Axfood ontworpen, De nieuwe melkpakken van het merk Garant liggen binnenkort in de winkels door het hele land.

 

‘Ons gebruik van AI gaat niet alleen over efficiëntie, processen en prognosetools’, zegt zegt Björn Blomqvist , hoofd AI-strategie bij Axfood. ‘Het ontsluit ook het creatief potentieel. De AI die we hebben ontwikkeld, heeft geleerd te begrijpen waar wij en onze merken voor staan, evenals de producten zelf en onze visuele taal. De geïntegreerde AI-assistent die we hebben ontworpen, helpt de applicatie onze ontwerpers te ondersteunen door middel van prompts en het ontwerpproces, en biedt inspiratie en unieke verpakkingsontwerpen die er compleet anders uitzien dan alles wat we eerderr hebben gedaan.’

Creatief proces

‘We wilden onderzoeken hoe we AI konden gebruiken in ons creatieve proces, en we kozen een traditioneel product om het onverwachte design te benadrukken. Melk is ook een heel zichtbaar product in onze winkels. We zouden dit ontwerp nooit hebben bedacht zonder AI, en door ermee te experimenteren hebben we veel geleerd over hoe en wanneer we AI kunnen gebruiken in het creatieve proces,’ zegt Lisa Dauchez, hoofd van merkontwikkeling en verpakking bij Axfood's inkoop- en logistiekbedrijf Dagab.

Informatie over AI op achterkant melkpak

De melkpakken waren meer dan alleen een kans om nieuwe manieren te vinden om AI intern te gebruiken. Hun grote volume en brede doelgroep betekende ook dat de achterkanten van de pakken – ook gecreëerd door AI – een uitstekende manier waren om melkliefhebbers van alle leeftijden te informeren over het belang van AI, door te benadrukken hoe het vandaag de dag al wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de voedingsindustrie.

Honderden AI-modellen

‘Ook al gebruiken we AI al jaren, met honderden AI-modellen op productieniveau, we staan ​​nog maar aan het begin van een zeer opwindende reis, niet alleen in de maatschappij en in de industrie, maar ook bij Axfood. We hebben al oplossingen gecreëerd voor winkels, magazijnen en transport die ons werk op het gebied van duurzaamheid, assortiment en verkoopcampagnes ondersteunen en onze activiteiten stroomlijnen, wat allemaal moeilijk te zien is van buitenaf, ook al is het uiteindelijk belangrijk voor de klant. Het is ook leuk dat we de mogelijkheden van AI op deze manier konden demonstreren: in de creatieve processen bij een fysiek product’, zegt Björn Blomqvist.

Meer artikelen

recent new image
Albert Heijn introduceert...

Albert Heijn introduceert een volledig...

Lees meer
recent new image
AI geeft Zweedse...

Een in eigen huis ontwikkelde...

Lees meer
recent new image
Jägermeister en Pantone...

Jägermeister, het merk dat bekendstaat...

Lees meer
recent new image
Leev lanceert nieuwe...

Het biologische merk Leev legt met een...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox