10x barcode: geïntegreerd in het design voor meer merkbeleving

De barcode bestond afgelopen juni precies vijftig jaar. Destijds was deze innovatief en puur functioneel – zoals te zien is op dit archieffilmpje met Marga van Praag. Tegenwoordig maakt de barcode steeds vaker deel uit van het verpakkingsdesign. Dit draagt bij aan de merkbeleving en oogt een stuk leuker. Kijk en oordeel zelf: … verpakkingen met een creatieve barcode.

1. Autodrop: barcode in stijl

Autodrop staat erom bekend de branding tot in detail door te voeren in de verpakkingen. Ook de barcode is geheel in stijl. Afhankelijk van de smaak die je koopt, heeft deze de vorm van een uitlaatgaswolk of een wolk in de lucht. De barcode gaat volledig op in de illustratie en tegelijkertijd springt deze eruit. De barcodes van Autodrop laten zien dat een creatieve, onderscheidende barcode een sterke bijdrage kan leveren aan de merkbeleving.

De tekst gaat onder de foto verder.

Autodrop Brum barcode verpakkingsdesign-1
Autodrop: de barcode gaat op in de illustratie

2. Helderberg Wijnmakerij: geïntegreerd in de illustratie

Wijnproducenten maken steeds vaker een visueel feestje van het wijnlabel. Wijnmakerij Helderberg gaat zelfs zo ver dat de barcode volledig is geïntegreerd in de illustratie. De lijnen van de bergen op het wijnlabel lopen naadloos over in de barcode op de achterkant. Een goede ontwerpkeuze, die zowel simpel als treffend is.

De tekst gaat onder de foto verder.

Helderberg Wijnmakerij barcode streepjescode
Helderberg Wijnmakerij: de lijnen van de bergen lopen in de barcode over

3. Arla Lactofree: barcode in kleur

Bij de Arla Lactofree producten is niet alleen het ontwerp van de barcode leuk en passend, dit geldt ook voor de kleur: groene grassprieten. Sowieso is dit een onderscheidende keuze. Bovendien draagt het bij aan het merkverhaal dat Arla wil vertellen: door Arla Lactofree te drinken zorg je goed voor jezelf én voor de natuur. 

De tekst gaat onder de foto verder.

Arla Lactofree barcode verpakkingsdesign-1
Arla: de barcode draagt bij aan het merkverhaal

4. Frisia marshmallows: in één oogopslag

Dat de marshmallows van Frisia lekker zijn en een feestje om te eten, vertelt de barcode je in één oogopslag. Het lekkerbekkende mondje en de kleurrijke spekjes die erdoorheen schijnen: de vrolijkheid spat ervanaf en dat is helemaal in lijn met het knallende verpakkingsdesign. 

Frisia streepjescode design

5. Dutch Harvest Hemp tea: variërend in hoogte

Het Nederlandse henneptheemerk Dutch Harvest maakt ook slim gebruik van de barcode. Een aantal van de streepjes zijn hennepplanten, die ook nog eens variëren in hoogte. Dit onderstreept de natuurlijke oorsprong van het product. 

Dutch Harvest Hemp Tea streepjescode design
Dutch Harvest: de barcode onderstreept de natuurlijke oorsprong

Nog meer creatieve barcodes

Hier nog 5 inspirerende barcodes op verpakkingen wereldwijd, die bijdragen aan de merkbeleving:

Daves Gourmet pastasaus-1
Dave's Gourmet pastasaus
Coca-Cola barcode verpakkingsdesign-1
Coca-Cola
Cremo Company scheergel
Cremo Company scheergel
Guida's Dairy melk
Guida's Dairy melk
Crazy Mountain bier-1
Crazy Mountain bier

Meer artikelen

recent new image
Nieuw design voor...

Met de feestdagen in zicht keert de...

Lees meer
recent new image
Tony’s Chocolonely brengt...

Met de introductie van de ‘Amsterdam...

Lees meer
recent new image
Outlaw geeft secundaire...

De Britse designstudio Outlaw heeft een...

Lees meer
recent new image
Lonsdale vernieuwt...

Cœur de Lion, een bekend Frans merk van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox