De Nedvang-tool: meningen van ondernemers

Iedere maand komt in de rubriek Opinie in VerpakkingsManagement de visie van bedrijven over ontwikkelingen en/of actuele gebeurtenissen in verpakkingsland naar voren.

Nedvang introduceerde een site die in het teken staat van preventief verpakken. Op de site kan men tips & tricks vinden over duurzaam verpakken. Wordt dit initiatief gewaardeerd en in hoeverre leeft 'het CO2-probleem' bij verpakkingsbedrijven? Een vragenronde (augustus 2009)

 Alfred den Haan, directeur van Infopack:

'De site vind ik een goed initiatief: er mag wel wat meer aandacht worden besteedt aan duurzaam verpakken. Wij zijn actief in de folieverpakkingen en dit is een wereld die stagneert. Wij zitten sinds de jaren '80 in de verpakkingsindustrie en in '85 werd cellofaan al vervangen door polipropyleen. Doordat het plan om coatings te vervangen met laminaten is mislukt, moeten wij steeds dikkere verpakkingen met meerdere barrièrelagen maken, hierdoor is de scheiding van de lagen moeilijk en dat is weer slecht voor het milieu. Wij zitten in een vicieuze cirkel. De overheid moet investeren in betere ovens en niet in het in stand houden van de verpakkingenbelasting. Het is goed dat instanties als Nedvang zich inzetten voor duurzaam verpakken, want dat is met de huidige CO2-uitstoot hard nodig. Toch is er nog geen oplossing voor het milieuprobleem en ik denk ook niet dat die snel komt.'

'Dé oplossing voor het milieuprobleem is er nog niet'

Peter Nieuwkerk, commercieel directeur Budelpack: 'Een instituut dat zich bezighoudt met duurzaamheid in de verpakkingsindustrie is meer dan welkom. Wij zijn zelf ook volop bezig met duurzaamheid. Als contractverpakker zijn we traditioneel gezien reactief en kopen we in naar de specificaties van de opdrachtgever. Dit beperkt de invloed op het verpakkingsbeleid van onze opdrachtgevers. Wat we de laatste twee, drie jaar echter wel doen is onze opdrachtgevers stimuleren om na te denken over andere verpakkingsopties,  zowel op het gebied van materialen als verpakkingsconcepten. Denk hierbij aan bio-degradable of in water oplosbare materialen, maar ook innovatieve verpakkingsconcepten zoals EdgeStand. Dit initiëren wij bij opdrachtgevers en hebben hier een proactieve benadering in. We merken vaak dat de drempel voor grote bedrijven hoog is om een externe partij te betrekken bij de verpakkingsontwikkelingen, maar de cultuuromslag is inmiddels volledig aan de gang. Voor ieder duurzaam materiaal geldt echter wel dat het financieel haalbaar moet zijn.'

 'Duurzaam materiaal moet financieel haalbaar zijn'

 Gerbert de Ruiter, marketingmanager Smurfit Kappa: 'Het initiatief van Nedvang vind ik heel goed. Duurzaamheid is tegenwoordig een 'hot item'. Veel bedrijven proberen zich vandaag de dag te onderscheiden van hun concurrenten door meer aan duurzaamheid te gaan doen. Dus ik ben ervan overtuigd dat de site van Nedvang een succes zal worden. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan duurzaam verpakken, zoals de prijs. Dit betekent uiteindelijk minder omzet voor de verpakkingsproducent. We zijn zelf op een aantal punten al ISO-gecertificeerd en zijn momenteel bezig om dit uit te breiden. We moeten ook meegaan met de samenleving, want ook onze klanten stellen steeds meer milieueisen, waardoor wij ons proces voortdurend moeten aanpassen.'