Verpakkingsvrije online Supermarkt Pieter Pot heeft een nieuwe pot ontwikkeld
Twee jaar na lancering haalt de verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van 9 miljoen euro op. Hiermee kan het bedrijf, na haar eerste internationale stap naar België, ook gaan uitbreiden naar andere West-Europese landen. Verder heeft Pieter Pot een nieuwe pot ontwikkeld die meer aansluit bij het supermarktaanbod.
De weckpot van 2019 is aan vervanging toe
‘Wij zijn in 2019 begonnen met een off the shelf weckpot die zich goed leende voor onze producten’, vertelt Jouri Schoemaker die samen met Martijn Bijmolt startte met Pieter Pot. ‘De pot is goed wasbaar. Maar het kan beter. Dus zijn we samen met Studio Mango uit Breda de ideale circulaire verpakking gaan ontwerpen. Dat is een flinke uitdaging, want eigenlijk bestaat de ideale verpakking niet. Zo’n verpakking moet aan allerlei randvoorwaarden voldoen. Duurzaam materiaal, een laag gewicht, goed wasbaar, geschikt voor alle productsoorten, gebruiksvriendelijk voor de consument en geoptimaliseerd voor logistiek, oftewel het CBL-krat.’
Zie hier de crowdfunding video van Pieter Pot uit 2019
'De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot haalt een investering van 9 miljoen op.'
Innovatie
Inmiddels is er gekozen voor een vierkante glazen pot met een nieuw systeem dat goed luchtdicht afsluit en na openen weer goed hersluitbaar is. Daar zit ook de innovatie, vertelt Schoemaker. ‘Deze deksel is volgens het melkbusprincipe waarbij de deksel in de pot schuift en klemt met een rubberen seal. Daarmee is de bekende beugel van de weckpot verdwenen. De beugel vergt extra handmatige handelingen, is lastiger te produceren en daardoor ook iets duurder.’
‘Het systeem is zodanig geconstrueerd dat je het deksel goed kan vastzetten en de verpakking zelfs aan de deksel kunt optillen. Anderzijds kan de consument de pot ontluchten en makkelijk openen. Hiervoor moet je aan het label van het rubberen seal trekken. Dat label met ons logo er op hebben de huidig weckpotten ook.
Andere inhoudsmaten
Met de overstap naar een eigen verpakking gaat Pieter Pot over een op een andere range van inhoudsmaten. ‘We hebben nu het formaat kruidenpotje en dan in één keer de 0,5 liter weckpot en vervolgens de 1 en 2 liter weckpot. Om beter aan te sluiten bij de inhoudsmaten en het prijsniveau van producten in de supermarkt voegen we een extra maat tussen het kruidenpotje en de volgende grote maat in. Het gaat hier om een 350 ml verpakking. Vervolgens hebben we een 600 ml en 750 ml ontwikkeld en nieuwe 1 en 1,5 liter potten. Uiteindelijk komt er dus één maat extra bij.’
‘We starten met één categorie in de nieuwe pot en gaan dat langzaam uitbreiden. Op lange termijn zullen we de bestaande weckpotten uitfaseren en zal er nog één categorie in de weckpotten blijven.’
Andere partijen kunnen onze potten ook gebruiken
‘Overigens zijn de nieuwe potten geschikt om in de bestaande wasserij te wassen. Daarnaast investeren we momenteel ook in een eigen wassysteem om zelf in huis te wassen en daarmee bouwen we aan een blue print waar ook andere partijen gebruik van kunnen maken.’
‘Glas is het beste’
Bij de ontwikkeling van de nieuwe pot heeft Pieter Pot ook gekeken naar andere materialen, zoals plastic en aluminium. Maar glas komt volgens het bedrijf als beste uit de Life Cycle Assement. ‘Gerecycled plastic kan minder vaak worden hergebruikt en kan je onvoldoende schoon krijgen om te voldoen aan de voedselveiligheid’, zegt Schoemaker. ‘Glas in inert en kent dat probleem niet. Onze klanten, die we hebben betrokken in de keuze, zien glas ook als het beste materiaal en zijn opgelucht dat het glas is geworden.’
‘Overigens zijn we heel transparant als het om de cijfers rondom duurzaamheid gaat. Er zijn diverse berekeningen en vergelijkingen gedaan door externe partijen (zie kader). Ondanks de extra transportbewegingen is een retoursysteem in de meeste gevallen duurzamer dan eenmalige verpakkingen.’
‘Overigens is de consumentenperceptie dat plastic de vijand is. Maar eenmalig glas dat gerecycled wordt, kost mega veel energie. De impact die je maakt door eenmalig glas te vervangen is enorm. De milieu-impact die wij besparen met onze pindakaas ten opzichte van de eenmalige glazen pindakaas pot is enorm. Daarom overwegen wij om wijn en zuivel op te nemen in het assortiment.’
Een vergelijkbaar retoursysteem in de Verenigde Staten is LOOP
Volgens Schoemaker is LOOP aan de achterkant minder efficiënt en kiezen zij voor high end producten in luxe verpakkingen. ‘LOOP heeft veel verschillende, klantspecifieke verpakkingen. Daardoor is het een niche die niet schaalbaar en duur is. Ik geloof niet dat zij de transitie gaan maken naar de grote consumentenmassa. Maar goed, zij hebben dezelfde duurzame missie en alle oplossingen kunnen helpen.’
‘Wij maken op drie manieren impact’
Ten eerste door het verlagen van de CO2 footprint.
Daarnaast besparen we op verpakkingsmateriaal. Inmiddels hebben we al meer dan 1 miljoen verpakkingen bespaard en het doel is om volgend jaar door te groeien naar 10 miljoen verpakkingen.
En het derde punt is dat we de keten veranderen. Als iedereen circulair gaat verpakken, maak je mega impact. Heinz bijvoorbeeld, leverde ons eerst jerrycans aan maar stapt nu over naar 1.000 liter IBC container. Wij bewegen de keten.’